Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور:

اعزام فارغ‌التحصیلان کشاورزی به سایر کشورها دارای تنگناهای بسیاری است

اعزام فارغ‌التحصیلان کشاورزی به سایر کشورها دارای تنگناهای بسیاری است
اعزام فارغ‌التحصیلان کشاورزی به سایر کشورها دارای تنگناهای بسیاری است

با وجود آنکه استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی در سایر کشورها از سال‌های اول انقلاب کلید خورده است، اما هنوز تنگناهایی برای آن وجود دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: استفاده از ظرفیت دانش‌آموختگان بخش کشاورزی برای فعالیت در سایر کشورها و سپس واردات محصولات تولیدشده به کشور بحثی است که از سال‌های اول انقلاب با اعزام جهادگران به اقصی‌نقاط جهان کلید خورد که هنوز هم ادامه دارد.

محسن موحدیان عطار افزود: اعزام فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی به‌منظور تولید و سپس واردات محصولات تولیدشده به کشور الزامات سیاسی - اقتصادی خاص خود را می‌طلبد و دارای تنگناهایی در مسیر تحقق است.

وی خاطرنشان کرد: به‌منظور اعزام اعضاء سازمان نظام مهندسی به جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، بازدید از نوآوری‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های موفق و شرکت در کارگاه‌های آموزشی در کشورهای پیرامونی، منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش‌ها از طریق سه وزارتخانه جهاد کشاورزی، امورخارجه و وزارت بازرگانی صورت گرفته است.

موحدیان عطار ادامه داد: مجموعه مشکلات موجود در مسیر پیشرفت فعالیت‌های مشترک این سازمان و وزارت جهاد کشاورزی در سطح بین‌الملل در 10 بند تهیه و به‌صورت پیش‌نویس به معاونت امور اقتصادی و برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل ارسال شد که با وجود آنکه یک سال از آن می‌گذرد، پاسخی دریافت نشده است.

وی تصریح کرد: در صورت انعقاد این تفاهم‌نامه و به رسمیت شناختن سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به‌عنوان همکار مشترک وزارت جهاد کشاورزی در فعالیت‌های برون‌مرزی می‌توان به برخی مشکلات صدور خدمات فنی و مهندسی و سایر مسائل برون‌مرزی فائق آمد.

ایران هنوز نتوانسته است از ظرفیت سایر کشورها برای بخش کشاورزی استفاده کند

این مقام مسئول با اعلام اینکه کشورهای پرجمعیت جهان همچون چین و هند برای توسعه اشتغال دانش‌آموختگان، تولید ثروت و کسب ارزش افزوده در اقتصاد ملی خود، سایر کشورهای دارای منابع طبیعی و زمین‌های کشاورزی را هدف قرار داده‌اند، یادآور شد: نیروهای متخصص کشاورزی و فناوری‌ها در این کشورها در چهارچوب معاهدات رسمی انجام می‌شود.

موحدیان عطار تأکید کرد: کشورهای ثروتمند عرب نیز که دارای سرزمین‌های خشک و بی آب و علف هستند، با خرید، اجاره و یا رهن زمین‌های وسیع و حاصل‌خیز در بقیه کشورها به‌دنبال تأمین منافع ملی خود در ابعاد امنیت غذایی، اشتغال مولد، واردات آب مجازی و تولید ثروت ملی هستند.

پیگیری جهت حضور اعضاء نظام مهندسی در سه محور آفریقا، آمریکای جنوبی و آسیای میانه

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور اظهار داشت: با اینکه بسترسازی لازم جهت حضور اعضاء سازمان نظام مهندسی کشاورزی در سه محور آفریقا، آمریکای جنوبی و به‌ویژه در کشورهای پیرامونی و آسیای میانه به عمل آمده است، اما پیگیری‌های صورت‌گرفته از طریق وزارت امور خارجه هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.

وی به وجود کمک‌های معاونت خارجی وزارت بازرگانی اشاره کرد و گفت: این معاونت برای صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور کمک‌های مالی اختصاص می‌دهد که به همین دلیل مذاکرات مفصلی در رابطه با توانمندی‌های اعضاء سازمان با این معاونت به‌عمل آمده است که تاکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که این عامل می‌تواند تسهیل‌گر این موضوع باشد. اما هنوز نتیجه قطعی اخذ نشده است.

موحدیان عطار در پایان افزود: در صورت تحقق این امر در بعضی موارد تا 50 درصد تخفیف برای اعزام اعضاء میسر خواهد شد./

خبرنگار: مژگان ستار

A-910406-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید