Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران:

شرکت پشتیبانی امور دام در تنظیم بازار موفق عمل نکرد/ هنوز علوفه ارزان به دامداران نرسیده است

شرکت پشتیبانی امور دام در تنظیم بازار موفق عمل نکرد/ هنوز علوفه ارزان به دامداران نرسیده است
شرکت پشتیبانی امور دام در تنظیم بازار موفق عمل نکرد/ هنوز علوفه ارزان به دامداران نرسیده است

در حالی که از تفاهم‌نامه 28 اردیبهشت‌ماه اتحادیه با وزارت صنعت، معدن و تجارت 44 روز می‌گذرد، هنوز علوفه ارزان در میان دامداران توزیع نشده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: دامداران طی دو مرحله در تاریخ 28 اردیبهشت‌ماه و هشتم خردادماه اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت کرده‌اند که بر اساس آن مقرر بود دامداران با دریافت علوفه ارزان‌قیمت شیر خود را به قیمت 630 تومان توزیع کنند. این در حالی است که با وجود گذشت زمان قابل توجهی از انعقاد تفاهم‌نامه‌های مذکور، هنوز علوفه ارزان در اختیار دامداران قرار نگرفته است.

سیروس روستا افزود: به‌طور میانگین می‌توان گفت 10 تا 15 درصد دامداران موفق به تأمین علوفه ارزان از محل واردات وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی شده‌اند و سایر دامداران صنعتی همچنان با مشکل تأمین علوفه روبه‌رو هستند.

وی خاطرنشان کرد: قیمت 800 تا 900 تومان تمام‌شده شیر بر اساس 3.2 درصد چربی شیر تولیدی است که دامدار برای رساندن بار میکروبی پایین این شیر و چربی مورد نیاز، باید علاوه بر استرلیزه کردن آن و استفاده از تانکرهای مخصوص، سرد کردن به‌موقع و سایر روال کاهش بار میکروبی، هزینه‌های زیادی را متقبل شود تا بتواند شیر باکیفیتی به کارخانه‌ها عرضه کند.

روستا ادامه داد: 160 تا 150 تومان قیمت اضافه‌شده به شیر خام که با احتساب آن 800 تا 900 تومان توسط کارخانه‌ها اعلام می‌شود، در واقع جوایز بهداشتی بار میکروبی و یا جوایز کارخانه‌ها به ازای پرداخت تناژ بالای شیر است که آن را نیز قمیت تمام‌شده دامدارا محاسبه می‌کنند.

شرکت پشتیبانی امور دام در تنظیم بازار شکست خورد

فعال بخش خصوصی تصریح کرد: از زمانی که شرکت پشتیبانی امور دام به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است، می‌توان به شکل قاطع گفت که هیچ اقدام مثبتی برای تنظیم بازار علوفه و نهاده‌های دامی صورت نگرفته است.

وی یادآور شد: بحران موجود در بازار و افزایش قیمت نهاده‌های دامی و به تبع آن لبنیات، به‌علت بی‌تدبیری این شرکت در ذخیره‌سازی نهاده‌های دامی صورت گرفته است و مؤید آن، تغییر مدیرعاملی این شرکت توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

روستا تأکید کرد: دامداران به امید تأمین علوفه ارزان‌قیمت توسط شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به تهیه علوفه ارزان‌قیمت نکردند و از طرفی به‌علت اعلام گسترده واردات نهاده‌ها توسط مبادی دولتی، بازار واردات آن توسط شرکت‌های خصوصی نیز کاهش یافت و از رونق افتاد. لذا دامدار صنعتی برای تأمین جیره خوراک دامی گاوهای خود اکنون با چالش روبه‌رو است.

وی اظهار داشت: دامداری شغلی است که دامدار ناگزیر است نهاده‌های دامی مورد نیاز خود را به هر قیمتی که بازار تعیین کند، بخرد و شیر تولیدی خود را به هر قیمتی که کارخانه‌ها بخواهند، بفروشد. لذا در هیچ طرف معادله دامدار نقشی در آن ندارد./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

N-910410-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید