Iranian Agriculture News Agency

تولید و عرضه260 هزار نرک سالم پایه مرکبات از سوی موسسه تحقیقات مرکبات

تولید اقتصادی مرکبات با کاهش هزینه تولید و کاهش میزان خسارت زیست محیطی و ساماندهی بهره برداران تولید نهال مرکبات با پشتوانه یافته های علمی و ... از مهمترین اهداف و برنامه های مهم موسسه تحقیقات مرکبات کشور می باشد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) دکتر مرتضی گل محمدی سرپرست موسسه تحقیقات مرکبات کشور طی سخنانی با اشاره به مطلب فوق در اولین کارگاه فنی ، تخصصی و آموزشی تولید نهال سالم و گواهی شده باغداری نوین مرکبات که در محل هتل بادله میاندرود برگزار گردید اظهار داشت : دیدگاه اقتصادی میانگین عملکرد تولید مرکبات در هکتار 25 تن می باشد.

وی تولید ارقام جدید نارنگی دیررس ، دستیابی به تکنیک های جدید شناسایی بیماریهای مهم مرکبات بخصوص بیماریهای قرنطینه­ای ، معرفی روشهای بهینه مصرف آب در نهالستانها و باغات مرکبات ، تولید ارقام سالم بومی مرکبات با استفاده از تکنیک های جدید پیوند نوک شاخساره پرتقال و نارنگی ، استفاده از روغنهاو کنترل آفات مرکبات بمنظور کاهش مصرف سموم و ... از دستاوردهای این موسسه برشمرد و افزود: 260 هزار نرک سالم پایه مرکبات از سوی این موسسه تولید و در سطح کشور عرضه گردیده است .

وی در ادامه با بیان اینکه تولید تحقیق محور و استفاده ازدانش محققین از فاکتورهای مهم فعالیتهای موسسه تحقیقات مرکبات کشور می باشد، ساماندهی نهالستانها در قالب اتحادیه تولیدکنندگان نهال، احداث باغهای مادری ، نقل و انتقال نهال با اجازه حفظ نباتات ، انحصارتولید هسته های اولیه سالم ارقام مرکبات برای موسسه تحقیقات مرکبات و ...را از جمله راهکارها و پیشنهادات این موسسه در این راستا برشمرد .

گل محمدی با بیان اینکه 36 ژنتیک نارنگی ، 25 ژنتیک پرتقال ، 28 ژنتیک لیمو و ....در این موسسه داریم ،سازگاری مرکبات را دارای اهمیت بسیاری دانست و بر آبیاری تحت فشار قطره ای نهالستانها تاکید کرد .

در ادامه مهندس کاوند معاونت تحقیقات موسسه تحقیقات و گواهی بذر و نهال کشور طی سخنانی تولید نهال سالم و گواهی شده توسط شرکت کشاورزی و باغداری فجر ساری را افتخاری برای بخش کشاورزی وباغبانی کشور دانست که اثرات خوبی را در جهت توسعه باغبانی خواهد داشت.

وی این امر را آغاز فرآیند بسیار مهمی در کشور عنوان داشت که می تواند تحول خوبی را در بخش باغبانی بهمراه داشته باشد . کاوند با بیان اینکه 420 تولید کننده کشور مجوز ثبت تولید نهال را از این موسسه دریافت نمودند، توسعه این بخش را مستلزم حمایت و برنامه ریزی همه مسئولین و دست اندرکاران امر دانست .

همچنین مهندس قایخلو مدیرعامل شرکت باغداری فجر ساری طی سخنانی با اشاره به اینکه اولین نهالسالم و عاری از ویروس مرکبات کشور در این شرکت به مرحله تولید رسید و موفق به دریافت برند نهایی شد افزود: گلخانه مکانیزه و قرنطینه تولید نهال مرکبات عاری از بیماری و ویروس و گواهی شده براساس آخرین دستاوردهای روز دنیا در سطح 3 هکتار با ظرفیت تولید سالانه 350 هزار نهال با 30 میلیارد ریال اعتبار در سال گذشته در این شرکت به اتمام وشروع به بهره برداری نمودیم.

وی عرضه خدمات و مشاوره فنی در خصوص انتخاب نهال و احداث باغ مراقبت های بعد از کاشت بطور رایگان بمدت 5 سال به خریداران نهال را از خدمات این شرکت برای خریداران نهال و بهره برداران این بخش برشمردو تصریح نمود : این شرکت موفق به اخذ استانداردهای ایزو بهره برداری و تولید نهال سالم و عاری از بیماری شده است.

قایخلو در ادامه افزود : توسعه و بهبود ماشین آلات و تنوع بخشی در اشکال بسته بندی با ارائه محصول یکنواخت و کیفی با روشهای صحیح برداشت و بسته بندی های مناسبی ، موجب جلب اعتماد مشتریان به برند این شرکت و دستیابی به بازارهای هدف گردیده است . او اظهارداشت: این شرکت با داشتن 760 هکتار باغات مرکبات مفید و تولید 10000 تن انواع مرکبات بعنوان بزرگترین تولید کننده و الگوی باغدارای نوین در منطقه فعالیت دارد و بعلت دارا بودن بهترین اراضی و تولید محصولات از زودرس ترین تا دیر رس ترین ارقام مرکبات و کیوی از نقش مهمی در بازاریابی و صادرات در سطح کشور برخوردار است .

لازم بذکر است شرکت کنندگان در این کارگاه از نهالستان شرکت کشاورزی و باغداری فجر ساری ، باغات جدید الاحداث مرکبات دشت ناز و .. . .. .. بازدید بعمل آوردند .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید