Iranian Agriculture News Agency

شرایط پایدار آب و هوایی برای برنجکاران

شرایط پایدار آب و هوایی برای برنجکاران
شرایط پایدار آب و هوایی برای برنجکاران

نوسانات قابل ملاحظه‌ای تا ابتدای مردادماه در مناطق شمالی کشور وجود نداشته و احتمال بروز بیماری‌های قارچی برنج در این مناطق کم است.

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: هرچند گفته شده که اگر سه روز مداوم بارندگی همراه با سردی هوا در اراضی شالیزاری وجود داشته باشد، احتمال پوکی دانه‌های برنج افزایش پیدا می‌کند، اما بنا به اعلام ایستگاه‌های استان‌های شمالی کشور تا انتهای تیرماه نوسانات جوی دمای هوا در این مناطق قابل ملاحظه نیست.

مسعود حقیقت افزود: بر اساس آخرین اطلاعات به‌دست‌آمده از هواشناسی کشور، دمای هوا تأثیری در بروز بیماری‌های قارچی تأثیرگذار و پوکی دانه‌های برنج نخواهد داشت.

وی با اعلام شرایط جوی در مناطق شمال غرب کشور به کشاورزان این منطقه توصیه کرد که با توجه به وجود سامانه بارشی و وزش باد، از روز سه‌شنب الی پنج‌شنبه نسبت به انتقال سریع محصولات برداشت‌شده به محیط‌های سربسته و از هرگونه برداشت محصول خودداری شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در این مناطق پس از قطع بارش، شرایط مناسبی برای کشت دوم و انتقال نشاء مهیا است.

حقیقت ادامه داد: در مناطق ایلام، خوزستان، شمال سمنان و جنوب خراسان جنوبی به دلیل وجود پدیده باد و گرد و غبار تا روزهای پایانی هفته نسبت به محافظت سالن‌های پرورشی، گلخانه‌ها و مرغداری‌ها اقدام شود.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از بروز بیماری‌های قارچی در مناطق یادشده، مزارع جالیزی مورد بازدید قرار گیرد.

حقیقت یادآور شد: در مناطق غربی و جنوبی کشور با توجه به افزایش دما، دوره‌های آبیاری مزارع جالیز کوتاه و برای جلوگیری از بروز خسارت در سالن‌های پرورشی نسبت به تهویه و محافظت این مکان‌ها اقدام شود.

وی در پایان تأکید کرد: در نیمه جنوبی مبارزه با بیماری قارچی مزارع جالیز در صبح‌هنگام انجام شود./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

V-910420-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید