Iranian Agriculture News Agency

معاون سازمان دامپزشکی کشور خبر داد:

افزایش حساسیت سازمان دامپزشکی برای واردات گوشت

در آستانه ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضا برای گوشت و محصولات پروتئینی، سازمان دامپزشکی کشور هیئت‌هایی را به کشورهای مختلف برای بررسی ضوابط بهداشتی اعزام کردند.

معاون سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: در زمان‌های پرمصرف محصولات پروتئینی که با افزایش تقاضا روبه‌رو هستیم، برای تنظیم بازار، مسئولان بر مسئله واردات تأکید می‌کنند.

دکتر محسن مشکات افزود: لازم است تا نیازهای بازار تنظیم شده و سازمان دامپزشکی کشور نیز نباید اجاز دهد تا تصمیمات اخذشده به ضرر کشور و مردم تمام شود. از این رو نظارت‌های بهداشتی در این زمان‌ها افزایش پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای افزایش واردات در ایام خاص ازجمله ماه مبارک رمضان، این سازمان ناظران بهداشتی بیشتری را در حال آماده‌سازی دارد تا ضمن آنکه آموزش‌های لازم را به آنها می‌دهد، تمامی مراحل اداری کار نیز برای اعزامشان به کشورهای واردکننده فراهم باشد.

مشکات ادامه داد: واردات گوشت و دام زنده از برخی از کشورها در گذشته‌های دور انجام می‌شده و مورد مطالعه بوده است و واردات از سایر کشورهای جدید نیز در دستور کار است.

وی تصریح کرد: کشورهای آرژانتین و اروگوئه از دیگر مواردی است که واردات گوشت از آنها در گذشته انجام می‌شده و در حال حاضر نیز مطالعه و بررسی در حال انجام است.

بررسی واردات گوشت در اروپا

این مقام مسئول یادآور شد: بررسی امکان واردات از کشورهای اروپایی نیز در حال انجام است تا مشخص شود کدام‌یک از آنها دارای شرایط مناسبی هستند.

مشکات تأکید کرد: کشورهای آفریقایی دارای پتانسیل‌های مختلفی هستند، به‌گونه‌ای که در حال حاضر هیئتی در کنیا بررسی شرایط و ضوابط بهداشتی آنها را در حال مطالعه دارد تا در صورت آنکه واردات، مخاطراتی برای کشور ایجاد نکند، عملیات مربوطه انجام شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر واردات گوسفند زنده از کشورهایی چون ارمنستان که جزو کشورهای آسیای میانه در شمال کشور هستند، انجام می‌شود و کشتار دام‌های زنده واردشده در نزدیک‌ترین محل انجام شده و سپس کار توزیع گوشت انجام می‌شود.

مشکات همچنین گفت: قزاقستان، قرقیزستان و مغولستان نیز از کشورهایی هستند که مورد بازدید قرار گرفته و ضوابط بهداشتی آنها بررسی شده است تا در صورت لزوم و اگر تقاضایی وجود داشته باشد، واردات از آنها نیز انجام شود.

وی از توان صادراتی کشورهایی چون استرالیا و نیوزیلند خبر داد و افزود: در گذشته نیز واردات گوشت از این کشورها وجود داشته و در حال حاضر نیز در صورت وجود تقاضا، می‌توان مجوزهای بهداشتی را صادر کرد./

خبرنگار: مژگان ستار

L-910423-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید