Iranian Agriculture News Agency

نماینده مجلس نهم در گفتگو با ایانا:

غضنفری با 24 میلیارد دلار بودجه واردات چه کرد؟

غضنفری با 24 میلیارد دلار بودجه واردات چه کرد؟
غضنفری با 24 میلیارد دلار بودجه واردات چه کرد؟

24 میلارد دلار اعتبار اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری در حالی برای واردات کالاهای اساسی در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت که از یک سو این مبلغ می‌توانست مشکلات عمده تولید را حل کند و از سوی دیگر هیچ اثری در تنظیم بازار و کاهش گرانی‌ها نداشت.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا با اعلام این مطلب گفت: 24 میلیارد دلار اعتبار به‌منظور تنظیم بازار و واردات کالاهای اساسی در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت در اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری قرار گرفت.

محمدرضا امیری کهنوج افزود: این اعتبار در شرایطی به وزارت صنعت داده شد که یک‌دهم از آن می‌توانست مشکلات عمده تولید را برای همیشه مرتفع کرده و بستر مناسبی برای افزایش تولید پایدار به‌وجود آورد. با این وجود، پس از گذشت دو ماه نه‌تنها اقدام مؤثری برای تنظیم بازار صورت نگرفته، بلکه اختصاص این اعتبار قابل توجه تأثیری در کنترل گرانی‌ها نیز نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: در مصوبه اعلامی دولت مقرر بود با مبلغ یادشده مواد اولیه خوراک دام و طیور، کنجاله سویا، ذرت، جو و گندم وارد کشور شود. این بدان معنا است که اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌موقع دست به کار می‌شد، بحرانی نظیر بحران مرغ و شیر که اکنون مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، به‌وجود نمی‌آمد.

امیری کهنوج ادامه داد: پس از تعطیلات مجلس، وزیر صنعت، معدن و تجارت نخستین وزیری خواهد بود که باید در صحن علنی مجلس پاسخگوی گرانی‌ها و ابزارهای اقتصادی در اختیاری باشد که نتوانسته است از آنها استفاده کند.

مردم برای یک روز محصولات لبنی و مرغ نخرند

نماینده مجلس نهم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای کنترل گرانی در فرصت باقی‌مانده تا ماه رمضان به شکل طبیعی نمی‌توان استراتژی دیگری جز تزریق انبوه محصول به بازار، راه‌حل جایگزین دیگری عنوان کرد که تا به امروز این اقدام توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت نگرفته است.

وی یادآور شد: به‌نظر می‌رسد اقدام خودجوش مردم برای عدم خریداری محصولات لبنی، مرغ و کالاهای گران‌شده فقط برای یک روز بتواند به گران‌فروشی‌هایی که در حاشیه دستیابی به سود بالاتر در خرده‌فروشی‌ها صورت می‌گیرد، خاتمه دهد.

امیری کهنوج تأکید کرد: نظارت جدی برای کنترل قیمت‌ها وجود ندارد و عزم دولت به جای حمایت از تولید در بخش تجارت تمرکز یافت که وزارتخانه متبوع نتوانست از اعتمادی که به این وزارتخانه صورت گرفته است، استفاده لازم را به‌عمل آورد.

وی اظهار داشت: هفته آینده با شروع کار مجلس پس از تعطیلات دو هفته‌ای تابستانه، بررسی گرانی‌های اخیر کالاهای اساسی و طرح انتزاع در دستور کار کمیسیون قرار خواهد گرفت./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-910428-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید