Iranian Agriculture News Agency

مصرف سویا نیازمند فرهنگ‌سازی است/ سرانه مصرف سویا یک کیلوگرم برای هر ایرانی

سویا با داشتن قیمت و کیفیت غذایی مناسب جایگزین مناسبی برای تأمین پروتئین افراد است.

مصرف سویا نیازمند فرهنگ‌سازی است/ سرانه مصرف سویا یک کیلوگرم برای هر ایرانی
مصرف سویا نیازمند فرهنگ‌سازی است/ سرانه مصرف سویا یک کیلوگرم برای هر ایرانی

مدیرعامل کارخانه سویا و دبیر سابق انجمن تولیدکنندگان سویا در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: حدود 130 هزار تن در سال ظرفیت تولید پروتئین سویا در کشور وجود دارد که وزارت صنعت، معدن و تجارت 110 هزار تن پروانه تولید صادر کرده است.

حمید جرأتی افزود: هم‌اکنون 18 الی 20 کارخانه تولید پروتئین سویا در کشور وجود دارد که به‌دلیل کمبود مواد اولیه تعدادی از آنها غیرفعال و قیمت هر کیلوگرم سویا را از یک‌هزار و 200 به دوهزار و 200 تومان رسانده است.

وی خاطرنشان کرد: سالانه یک میلیون و 400 هزار تن مصرف کنجاله سویا برای خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که میزان تولید پروتئین سویا در سال گذشته 50 هزار تن بوده که با در نظر گرفتن این مقدار، سرانه مصرف پروتئین سویا در کشور کمتر از یک کیلوگرم در سال است.

مصرف سویا کسر شأن نیست

فعال بخش خصوصی با بیان اینکه سویا جایگزین مناسبی برای تأمین پروتئین مورد نیاز افراد است، ادامه داد: مصرف‌کنندگان سویا در کشور قشر کم‌درآمد و بخشی از قشر تحصیل‌کرده هستند و بسیاری از خانواده‌ها مصرف آن را باعث کسر شأن خانواده خود می‌دانند.

جرأتی تصریح کرد: در سال 1321 که برای اولین‌بار روغن نبایت در کشور تولید شد، علی‌رغم کیفیت بهتری که در مقایسه با روغن حیوانی از لحاظ بهداشتی داشت، تمایل مصرف به این ماده وجود نداشت. ولی به تدریج سایر روغن‌ها نیز جای خود را پیدا کردند.

وی با بیان اینکه تولید پروتئین سویا در کشور به‌صورت تخصصی تولید نمی‌شود، یادآور شد: تولیدکنندگان سابق کنجاله سویا (سویای دامی) بدون اطلاعات قبلی به سمت تولید پروتئین خوراکی سویا روی آوردند. به‌طوری‌که هم‌اکنون در کشور امکان تولید سویای ایزوله با پروتئین 90 درصد وجود ندارد.

جرأتی در پایان تأکید کرد: اتحادیه تولیدکنندگان قارچ به‌خوبی توانسته است فرهنگ مصرف این پروتئین گیاهی را نهادینه کند. با الگوبرداری از این سندیکا می‌توان سرانه مصرف سویا را نیز در کشور افزایش داد./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-910508-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید