Iranian Agriculture News Agency

مدیر دام جهاد کشاورزی اصفهان خبر داد:

افزایش دوقلوزایی با اصلاح نژاد گوسفند و بز

بنا به ظرفیت دامداری و طرح ارائه شده، تسهیلات مالی با کارمزد هفت درصد و بازپرداخت شش ساله به دامدارها پرداخت می‌شود.

مدیر دام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب درباره نحوه اجرای طرح خودکفایی گوشت قرمز در استان اصفهان گفت: طرح ملی خودکفایی گوسفند و بز از اول سال با همکاری بخش خصوصی در استان اصفهان آغاز شده است.

طهمورث نامداری با بیان اینکه 95 درصد واحدهای دامداری فعال هستند، ولی با تمام ظرفیت خود کار نمی‌کنند، افزود: از طریق کارگروه توسعه بخش کشاورزی به واحدهای نیمه‌فعال و تعطیل تسهیلاتی برای فعال‌سازی داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس طرحی که از مرکز به استان ابلاغ شده، برای خودکفایی تولید گوشت قرمز افزایش دوقلوزایی در پرواربندی‌های گوسفند و بز با اصلاح نژادی که از طریق تلقیح مصنوعی و لایروسکوپی انجام می‌شود، در دستور کار قرار دارد.

مجری طرح خودکفایی تولید گوشت قرمز در استان اصفهان ادامه داد: سالانه 59 هزار تن گوشت قرمز اعم از دام سبک و سنگین در استان تولید می‌شود که تنها 38 درصد آن منشاء گوسفندی و بره دارند.

نامداری تصریح کرد: با توجه به ذائقه مردم استان اصفهان که تمایل بالایی به مصرف گوشت گوسفندی دارند، سالانه چهارهزار تن کمبود گوشت قرمز متناسب با جمعیت استان داریم. این در حالی است که در زمینه تولید دام سنگین، این حالت یک‌سوم مازاد مصرف وجود دارد.

وی یادآور شد: استان اصفهان با تولید 147 هزار تن گوشت مرغ در سال، رتبه اول تولید مرغ در کشور را دارا است که با سرانه مصرف 23 کیلوگرم، مازاد یک‌سوم تولید خود را به استان‌های همجوار ازجمله تهران انتقال می‌دهد.

نامداری در پایان تأکید کرد: استان اصفهان در تولید شیر خام نیز با تولید دوهزار و 700 تن روزانه و 920 تن در سال رتبه اول در کشور را دارد که با داشتن مازاد تولید یک‌سوم شیر تولیدی را به سایر استان‌ها انتقال می‌دهد.

گفتنی است، بنا به اعلام مدیر دام استان اصفهان، میزان ارائه تسهیلات به واحدهای دامداری تولید گوشت قرمز سبک و سنگین دامی راظرفیت دامداری و طرح ارائه شده مشخص می‌کند که دارای کارمزد هفت درصد کارمزد و بازپرداخت شش ساله است./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-910520-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید