Iranian Agriculture News Agency

نایب‌رئیس اتحادیه گل و گیاه کشور در گفتگو با ایانا:

میزان واردات گل به کشور 10 برابر صادرات آن است

در شرایطی که طی 15 سال گذشته واردات گل 10 برابر صادرات آن بوده است، کاهش واردات در پی بالا رفتن قیمت دلار در واقع یک فرصت برای تولیدکننده داخلی است و تولید ملی را پایدارتر خواهد کرد.

میزان واردات گل به کشور 10 برابر صادرات آن است
میزان واردات گل به کشور 10 برابر صادرات آن است

نایب‌رئیس اتحادیه گل و گیاه کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اینکه به‌دلیل فقدان صادرات چشمگیر، قیمت گل نوسانی است و به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد، گفت: در این باره به جز گل‌های مریم و گلایل که تغییرات قیمتی داشته، باقی گل‌ها با تولید انبوه همراه بوده است.

ثابت ماندنِ 15 ساله قیمت گل علی‌رغم 15 برابر شدن هزینه‌های تولید

غلامحسین سلطان‌محمدی با بیان اینکه علی‌رغم 15 برابر شدن هزینه‌های تولید، قیمت امروزی گل با قیمت 15 سال قبل در بازار یکسان است و تغییری نکرده، افزود: تنها راهکار برای خروج از این وضعیت رونق بخشیدن به صادرات گل است.

ضعیف شدن تولیدکننده داخلی به دلیل آزادسازی واردات

وی درمورد وضعیت تولید داخلی بذر و نهال در کشور خاطرنشان کرد: در این مورد تولید قابل ذکری وجود ندارد و اکثر نیازهای داخل با واردات آن تأمین می‌شود.

سلطان‌محمدی با اشاره به اینکه تغییرات و نوسانات قیمتی ارز و گرانی‌های اخیر بسیاری را برای تولید بذر و نهال در داخل مشتاق‌تر کرده است، ادامه داد: با حرکت به سمت تولید ملی طبق تأکیدات مقام معظم رهبری بسیاری از مشکلات تولیدکنندگان این بخش مرتفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه با آزادسازی واردات بذر و نهال، تولیدکننده داخلی ضعیف شده، تصریح کرد: اگر وزارت جهاد کشاورزی به مدت چند سال جلوی واردات بذر، پیاز، نهال و قلمه بگیرد شاهد تقویت تولید داخلی خواهیم بود چرا که پتانسیل بالایی برای تولید بذر و نهال در داخل کشور وجود دارد.

بخش گل و گیاه بیشترین سود را از بالا ماندن قیمت دلار می‌برد

نایب‌رئیس اتحادیه گل و گیاه پاکدشت با تأکید بر اینکه بالا رفتن قیمت دلار میزان واردات را کاهش می‌دهد، یادآور شد: در واقع این عامل یک فرصت برای تولیدکننده داخلی است و تولید ملی را پایدارتر خواهد کرد.

سلطان‌محمدی تأکید کرد: از آنجایی که پتانسیل بسیار بالایی برای تولید داخلی وجود دارد، بخش گل و گیاه می‌تواند از بالا ماندن قیمت ارز بیشترین سود را ببرد.

وی در پایان با انتقاد از اینکه میزان واردات گل 10 برابر صادرات آن است، اظهار داشت: اکنون صادرات ما در حد آمار نیست و واردات ما نیز بیشتر از هلند و مقداری نیز از آسیای میانه انجام می‌شود./

خبرنگار: رضا مروتی

N-910520-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید