Iranian Agriculture News Agency

نایب رئیس اتحادیه گل و گیاه کشور در گفتگو با ایانا:

در کشور چیزی به‌عنوان کمبود گل وجود ندارد

باید سعی شود تا با ایجاد گلخانه‌های وسیع و مدرن و با تولیدات انبوه، بازار گل کشورهای حوزه خلیج فارس از هلند به سمت ایران کشیده شود.

در کشور چیزی به‌عنوان کمبود گل وجود ندارد
در کشور چیزی به‌عنوان کمبود گل وجود ندارد

نایب رئیس اتحادیه گل و گیاه کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، درباره وضعیت بازار گل و گیاه با اشاره به اینکه هرساله در ایام محرم، صفر و رمضان فروش گل با کاهش روبه‌رو است، گفت: بعد از عید سعید فطر و با آغاز مراسم و جشن‌ها در کشور مصرف گل با افزایش همراه خواهد بود.

غلامحسین سلطان‌محمدی با اشاره به اینکه اخیراً تولیدات با زمان نامناسب و وادارات بی‌رویه سبب متضرر شدن تولیدکنندگان گل شده، افزود: برخی گلکاران اقدام به کاشت بی برنامه گل می‌کنند و باید بدانند که تولیدات خود را در ایام محرم و رمضان پایین آورده تا متضرر نشوند.

وی با انتقاد از اینکه اکثر گل‌های کشور در فضای آزاد کشت می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر گل در گلخانه کشت شود، هم از نظر امراض و هم از نظر تولید و هم از نظر زمان باردهی تحت کنترل خواهد بود و به واسطه آن ضرر و زیان نیز کاهش می‌یابد.

پرونده گلخانه‌های چوبی در حال بسته شدن

نایب‌رییس اتحادیه گل و گیاه کشور از تلاش دولت و بخش خصوصی برای ایجاد گلخانه‌های صنعتی و مدرن جهت کنترل زمان باردهی خبر داد و یادآور شد: گلخانه‌داران قدیمی تصور می‌کردند که برای کاشت گلِ خوب باید زمین را عوض کنند و همواره به دنبال زمین بودند لذا گلخانه‌های چوبی را احداث می‌کردند تا هزینه‌های خود را پایین آورند.

سلطان‌محمدی با بیان اینکه با آمدن گلخانه‌های مدرن و صنعتی، پرونده گلخانه‌های چوبی و سنتی در حال بسته شدن است، تأکید کرد: گلخانه چوبی به هیچ‌وجه به‌دلیل گرانی قیمت چوب نسبت به آهن، مرغوم به صرفه نبوده و بعد از چند سال سرمایه اولیه تولیدکننده از بین می‌رود.

لزوم کمک و حمایت از گلکاران مستاجر پاکدشت

رئیس اتحادیه گل و گیاه پاکدشت درباره مشکل اصلی گلکاران منطقه پاکدشت به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه پرورش گل و گیاه کشور، گفت: اکثر تولیدکنندگان این منطقه در زمین‌های استیجاری متعلق به اوقاف و امور خیریه و یا اشخاص، اقدام به کشت گل می‌کنند که باید شرایط را برای این تولیدکنندگان هموار کرد.

وی در ادامه به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی برای کمک به گلکاران مستأجر و تخصصی شدن تولید گل و گیاه کشور پیشنهاد کرد که در قالب یک تشکل به‌طور مثال در گلخانه 100 هکتاری 100 تولید کننده یا 100 دانشجوی فارغ‌التحصیل را در زمین‌های منابع طبیعی و در گلخانه‌هایی با تولیدات در حد صادرات کنار هم جمع کنند تا ضمن اشتغال‌زایی، تولید کشور نیز افزایش داشته باشد.

بازار گل خلیج فارس در دست ایران باشد

سلطان‌محمدی یکی از دلایل عدم صادرات گل را نبود گلخانه‌های پیوسته و وسیع اعلام کرد و اظهار داشت: از آنجایی که کشورهای دیگر به دنبال تولید صنعتی، ماندگار، با کیفیت، انبوه، با بسته‌بندی مناسب و قیمت پایین هستند، ما نیز باید به دنبال هدف‌های بزرگ و تصاحب کردن بازارهای جهانی باشیم.

نایب رئیس اتحادیه گل و گیاه کشور افزود: در راستای این اهداف قرار است که از سوی دولتمردان و اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران کمک‌های بهتری به تولیدکنندگان منطقه پاکدشت شود تا تولیدات به حد صادرات برسد.

وی با اشاره به اینکه سارمان جهاد کشاورزی استان تهران بارها اعلام کرده که گلخانه‌داران سنتی نسبت به دریافت وام برای تبدیل گلخانه‌های خود به مدرن و صنعتی اقدام کنند، تأکید کرد: اما در این باره نیز مشکل اصلی باز همان نداشتن زمین و کارکردن تولیدکنندگان در زمین‌های استیجاری است.

سلطان‌محمدی با بیان اینکه تولید انبوه و با کیفیت ما را به بازارهای جهانی نزدیک خواهد کرد، ادامه داد: اکنون ترکیه در عرض 40 سال اخیر تولید خود را به 15 برابر ایران رسانده است ما نیز باید سعی شود تا با ایجاد گلخانه‌های وسیع و مدرن و با تولیدات انبوه، بازار گل کشورهای حوزه خلیج فارس از هلند به سمت ایران کشیده شود.

مسئله‌ای به‌عنوان کمبود گل در کشور وجود ندارد

نایب رئیس اتحادیه گل و گیاه کشور در ادامه با اشاره به شرایط مناسب اقلیمی کشور و دارا بودن چهار فصل، خاطرنشان کرد: با توجه به این مسائل باید قدم های بزرگی در این باره برداشته شود تا شرایط صادرات گل ایجاد شود.

سلطان‌محمدی در پایان با بیان اینکه صادرات گل، فروش نامناسب هرساله محرم و رمضان را جبران خواهد کرد، درباره وضعیت تولید گل در کشور نیز گفت: اکنون وضعیت تولید گل و گیاه در شرایط مناسبی است و در کل مسئله‌ای به‌عنوان کمبود گل در کشور وجود ندارد./

خبرنگار: رضا مروتی

N-910601-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید