Iranian Agriculture News Agency

طرح احیا و توسعه کشاورزی دشت‌های لاله‌گون 9گانه استان خوزستان و ایلام؛

منع قانونی انتشار اوراق مشارکت سدی بر راه توسعه طرح است

با توجه به منع قانونی انتشار اوراق مشارکت برای طرح‌های غیرانتفاعی و طرح احیا و توسعه دشت‌های لاله‌گون 9گانه استان خوزستان و ایلام و با لزوم اختصاص منابع مالی زیاد برای اجرای کامل این طرح جای خالی این امر احساس می‌شود.

منع قانونی انتشار اوراق مشارکت سدی بر راه توسعه طرح است
منع قانونی انتشار اوراق مشارکت سدی بر راه توسعه طرح است

به گزارش خبرنگار ایانا، در نشست خبری که امروز با حضور مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر برگزار شد، اقدامات صورت‌گرفته و موانع پیش روی اجرای طرح احیا و توسعه کشاورزی دشت‌های استان خوزستان و ایلام مورد بررسی قرار گرفت.

هوشنگ گلابکش با اشاره به مزایای اجرای این طرح با اعلام این مطلب گفت: علاوه بر ایجاد تولیدات کشاورزی به میزان 9.5 میلیون تن در سال اشتغال‌زایی 300 هزار شغل مرتبط، ایجاد درآمد بیش از 16 میلیارد و 500 هزار تومان در سال از تولیدات، نقش بسزایی در کاهش حاشیه‌نشینی شهرها، ایجاد قطب کشاورزی، ساماندهی مهاجرت‌های روستایی، توسعه شاخص‌های انسانی و گسترش امنیت اجتماعی و اقتصادی دارد.

وی افزود: این طرح در سال 1375 به‌دلیل مشکلات موجود در استان خوزستان ازجمله فقر و نبود امکانات برای بهره‌وری بهینه از منابع و... با عنوان طرح 800 هزار هکتاری مطرح شد که در واقع همان طرح احیاء اراضی پایاب سدهای خوزستان و ایلام است.

گلابکش خاطرنشان کرد: اراضی تحت نفوذ این طرح از حاصلخیزترین اراضی استان محسوب می‌شوند که آب مورد نیاز برای توسعه و بهره‌برداری از آن تأمین شده است و بیشتر شبکه‌های اصلی نیز احداث شده است.

وی ادامه داد: در راستای پیشبرد این طرح در سال 1387 وزارت جهاد کشاورزی 9 ردیف برای اجرای طرح احیا و توسعه کشاورزی دشت‌های لاله‌گون 9گانه استان خوزستان و ایلام از معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی اخذ می‌کند که اعتبارات محدودی نیز در سال‌های 87 و 88 اختصاص می‌یابد. اما به‌دلیل اینکه این طرح بودجه زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، با تأخیر جهت اجرا مواجه شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال 88 توافق‌نامه‌ای بین دو وزارتخانه نیرو و کشاورزی در راستای اجرای این طرح منعقد شد، تصریح کرد: بر اساس این توافق‌نامه باید حمایت‌های لازم از جهاد نصر به‌عنوان دستگاه اجرایی که از سوی نمایندگان دولت منتخب شده بود، صورت می‌گرفت.

گلابکش با تأکید بر لزوم وجود منابع مالی زیاد برای اجرای کامل طرح احیا و توسعه کشاورزی دشت‌های لاله‌گون 9گانه استان خوزستان و ایلام یادآور شد: اگر منابع مالی کافی اختصاص یابد، طی برنامه پنجم توسعه، 550 هزار هکتار اراضی استان ایلام و خوزستان تحت شبکه‌های اصلی و فرعی آبیاری قرار خواهند گرفت که در همین راستا باید سالانه بودجه‌ای معادل یک‌هزار میلیارد تومان تزریق شود که در غیر این صورت اجرای کامل این طرح بیش از پنج سال به طول خواهد انجامید.

وی پایان هرچه سریع‌تر این طرح را با اختصاص بودجه مربوطه به نفع دولت دانست و تأکید کرد: در سال‌های 87 و 88 بودجه اختصاص یافته برای اجرای طرح 94 میلیارد تومان و در سال‌های 89 و 90 به ترتیب هزینه‌ای بیش از 84 میلیارد و 190 میلیارد تومان بوده است که در سال 91 نیز 309 میلیارد تومان بودجه مصوب شده، اما تاکنون تخصیص نیافته است.

گلابکش با اشاره به اینکه در سطح کشور یک میلیون و 800 هزار هکتار اراضی وجود دارد که شبکه‌های اصلی آن احداث شده است، اظهار داشت: طرح 550 هزار هکتاری بخشی از این اراضی است که 50 هزار هکتار آن در استان ایلام و 500 هزار هکتار آن در استان خوزستان است و در صورت اجرای شبکه‌های فرعی در خط تولید محصولات کشاورزی قرار می‌گیرد.

وی ممنوعیت انتشار اوراق مشارکت برای جهاد نصر را یکی از مشکلات و موانع پیشرفت طرح دانست و گفت: آلوده بودن مناطقی از محدوده اجرای طرح به مواد منفجره باقی مانده از دوران جنگ، کمبود ماشین‌آلات تخصصی ازجمله ترینچر و اسکریپیر تولید داخلی ندارد و ماشین‌آلات مورد استفاده در کشور نیز فرسوده و از رده خارج هستند، وجود معارضان اجتماعی و ناکارآمدی تشکل‌های مردمی و بهره‌برداران کشاورزی برای ساماندهی و مدیریت از دیگر مشکلات پیش روی اجرای طرح است.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر در پایان افزود: 17 پروژه در سطح 21 هزار و 50 هکتار در هفته دولت با هزینه‌ای بیش از 55 میلیارد و 340 هزار آماده بهره‌برداری است که همزمان با بهره‌برداری این پروژه‌ها، نزدیک به 10 هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-910601-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید