Iranian Agriculture News Agency

واردات ذرت از اکراین و کنجاله از هندوستان ادامه دارد

واردات بی‌رویه و نبود طرح‌هایی مانند طرح انتزاع و سیستم زنجیره توزیع، تولید و فرآوری باعث شده که ایران از صادرکننده پنبه، پشم و ابریشم، به واردکننده آن تبدیل شود.

واردات ذرت از اکراین و کنجاله از هندوستان ادامه دارد
واردات ذرت از اکراین و کنجاله از هندوستان ادامه دارد

مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال در نشست خبری امروز به مناسبت هفته دولت در پاسخ به سؤال خبرنگار ایانا مبنی بر اینکه واردات نهاده‌های دامی در چه مرحله‌ای قرار دارد و معمولاً از کدام کشورها انجام می‌شود، گفت: واردات نهاده‌های دامی بر اساس اعلام‌های قبلی در حال انجام بوده و بر اساس نیاز اکنون نیز ادامه دارد.

محمدرضا شافعی‌نیا افزود: اکنون واردات ذرت از اکراین و کنجاله از هندوستان انجام می‌شود.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه طرح انتزاع تا چه میزان بر ساماندهی واردات و صادرات بخش کشاورزی تأثیر می‌گذارد، خاطرنشان کرد: در اکثر کشورهای پیشرفته، معمولاً زنجیره توزیع، تولید و فرآوری پیوسته است و این به آن دلیل است که پروسه بعد از تولید همواره جزوی از تولید محاسبه می‌شود و بازار و صنایع تبدیلی و تکمیلی جزوی از تولید است.

شافعی‌نیا نبود زنجیره تولید را یکی از عوامل مشکلات کنونی دانست و تصریح کرد: این زنجیره به تولیدکننده کمک می‌کند تا با برنامه‌ریزی، میزان، زمان و قیمت کالای تولید خود را به‌خوبی انجام دهد.

وی مشکلات به‌وجودآمده اخیر در بحث مرغ را نبود همین زنجیره اعلام کرد و ادامه داد: اگر تأمین نهاده‌ها در این‌باره به‌موقع انجام می‌شد، در بحث مرغ شاهد آن مشکلات نبودیم.

این مقام مسئول زنجیره تولید، توزیع و فرآوری را به‌عنوان یک عامل هماهنگ‌کننده و تأمین کننده به‌موقع نهاده‌ها اعلام کرد و یادآور شد: به‌طور نمونه مشکلات کنونی در بحث صنایع غذایی که با ظرفیت کامل کار نمی‌شود، بازمی‌گردد به اینکه این زنجیره وجود ندارد.

شافعی‌نیا تأکید کرد: بعد از انقلاب، ظرفیت تولید ایران از 25 میلیون تن به 115 میلیون تن رسیده که نشان از آن دارد که تولید رشد مناسبی داشته، اما بازار از 30 سال گذشته تا به امروز تغییر نکرده است.

وی اظهار داشت: کشورهای پیشرفته دنیا در زمینه کاهش قیمت تمام‌شده کار می‌کنند. لذا کارخانه‌های صنایع تبدیلی ایران نیز باید در این زمینه فعال شوند که طرح انتزاع می‌تواند در این میان به آنها کمک‌رسانی کند.

شافعی‌نیا یکی از ابزارهای پایین آمدن قیمت‌ها را این زنجیره یا طرح انتزاع دانست و گفت: بنابراین با پایین آمدن قیمت ماده اولیه، بهره‌وری بالاتر رفته و قیمت تمام‌شده پایین خواهد آمد.

وی در ادامه افزود: یک بحث طرح انتزاع، بحث کارشناسی عمیقی است و باید در این باره به دور از هرگونه تعصب صنفی و یا اداری و تشکیلاتی صحبت شود که اگر این طرح بر اساس ساختار درست مصوب شود، راهکار مشکلات بخش کشاورزی در تولید و مصرف خواهد بود و مربوط به تمام مردم خواهد شد.

مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال در ادامه مشکلات موجود در صنایع شیر که با ظرفیت کامل فعال نیستند، را بالا رفتن هزینه‌های تمام‌شده اعلام کرد و ادامه داد: با انجام آمایش صنعتی و ایجاد ساختار در مکان‌های مناسب این صنعت می‌تواند با ظرفیت 80 درصدی کار کند تا هزینه‌ها کم شده و بنابراین مشکلات آن نیز مرتفع شود.

شافعی‌نیا خاطرنشان کرد: اگر ساختار و برنامه طرح انتزاع با موفقیت انجام شود، نتیجه خوبی خواهد داشت و مسائل بخش کشاورزی حل خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا فرش هم می‌تواند به‌عنوان یک محصول کشاورزی در طرح انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود، تصریح کرد: فرش به‌عنوان یک تک‌اقتصاد برای خانوار نیست. بلکه فرش به‌عنوان یک کار مکمل در کنار بخش کشاورزی است که و ماده اولیه آن یعنی پشم و ابریشم، مربوط به بخش کشاورزی است.

شافعی‌نیا یادآور شد: تولیدکننده فرش برای تسهیلات باید به وزارت صنعت، معدن و تجارت و برای تسهیلات مربوط به بخش کشاورزی به جای دیگر برود. در حالی که اگر فرش به‌عنوان یک شغل مکمل به‌شمار رود، دیگر نیازی نیست که تولیدکننده برای تأمین نیازها به بخش‌های دیگر مراجعه کند.

وی با اشاره به اینکه زمانی ایران صادرکننده ابریشم و پنبه بوده، تأکید کرد: واردات بی‌رویه و نبود چنین طرحی باعث شده که ایران از صادرکننده به واردکننده این محصولات تبدیل شده و تولید اولیه نیز از بین برود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ظرفیت تولید و زمینه و استعداد برای صادرات مجدد این محصولات در کشور وجود دارد، اظهار داشت: عدم هماهنگی بین مصرف و قیمت مواد اولیه دلیل اصلی مشکلات کنونی در این زمینه است.

شافعی‌نیا درباره اینکه با اجرای شدن طرح انتزاع آیا نیروی انسانی بیشتری باید بکار گرفته شود، گفت: شرکت‌های تجاری این مؤسسه اکنون با 12 نفر به اندازه یک شرکت 400 نفری فعالیت دارند، لذا این نوع از اقدامات با برنامه پیش می‌رود، نه با نیروی انسانی بیشتر.

وی در ادامه افزود: در این باره تشکل‌های مختلفی نیز وجود دارد که به سمت نظارت خواهند رفت و از آنها به‌عنوان ابزاری در این زمینه استفاده خواهد شد.

شافعی‌نیا با اشاره به اینکه تحریم‌ها بر طرح انتزاع تأثیری نمی‌گذارد، خاطرنشان کرد: با طرح انتزاع هماهنگی‌ها بیشتر شده و تأمین نهاده‌ها، ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی بهتر خواهد شد و از سوی دیگر نیاز به مراودات خارجی کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اکنون 80 درصد نهاده‌های مرغداری‌ها وارداتی است. اگر زنجیره تولید، توزیع و فرآوری فعال باشد، همواره به فکر ذخیره استراتژیک تمام کالاها خواهیم بود.

مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال درباره وضعیت نهاده‌های دامی تصریح کرد: برداشت ذرت از 15 شهریورماه آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از دو میلیون و 400 هزار تن تولید داشته باشیم که با مصرف 35 هزار تنی داخلی کشور تا پایان سال مشکلی نداریم.

شافعی‌نیا درباره آمار کنجاله با اشاره به اینکه شرکت‌های مؤسسه جهاد استقلال اجازه تکرار اتفاقات گذشته را نخواهند داد، یادآور شد: نرخ سازمان حمایت درباره کنجاله یک‌هزار و 50 تومان است، اما شرکت‌های مؤسسه با نرخ 950 تومان این محصول را بین تولیدکنندگان توزیع می‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه در دولت کنونی چه اقداماتی در بخش کشاورزی صورت گرفته، تأکید کرد: برنامه وزارتخانه کنونی بر روی زیرساخت‌ها است، شخص وزیر جهاد کشاورزی نیز برنامه‌محور کار می‌کند. چرا که کارهای روزمره‌ای گذشته در بخش کشاورزی، تضمینی برای خودکفایی نیست.

شافعی‌نیا اظهار داشت: در بحث آب و آبیاری، برخی شرکت‌ها فعال شده‌اند تا تأمین تجهیزات مربوط به آبیاری‌های نوین را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.

وی همچنین گفت: بر اساس آمار، طی دو سال اخیر، آبیاری نوین به اندازه دو برنامه پنج‌ساله گذشته بوده که نشان از آن دارد که برای تضمین خودکفایی بر روی بحث آب برنامه‌ریزی شده است.

این مقام مسئول دومین بحث وزیر جهاد کشاورزی را مکانیزاسیون دانست و افزود: از آنجایی که مکانیزاسیون به‌عنوان عاملی است که قیمت تمام‌شده را کاهش و توسعه را افزایش داده و صرفه‌جویی در انرژی و بحث اشتغال‌زایی برای جوانان را حل می‌کند، یکی از تأکیدات وزیر جهاد کشاورزی است.

شافعی‌نیا خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی و رساندن محصول به‌صورت مستقیم به دست مصرف‌کننده، تاکنون تشکل‌های کشاورزی و اتحادیه‌ها، سه‌هزار فروشگاه در سطح کشور احداث کردند که محصول کشاورز به‌طور مستقیم به دست مصرف‌کننده برسد، تا تولیدکننده نیز سود ببرد.

وی ادامه داد: در سال 90، یک‌هزار و 38 میلیارد تومان به بحث آب تزریق شد که نشان از افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش داشت.

شافعی‌نیا درباره اینکه بخش کشاورزی تا چه حد می‌تواند در بحث اقتصاد مقاومتی فعال باشد، تصریح کرد: بخش کشاورزی می‌تواند در احداث و رساندن ایران به اقتصاد مقاومتی مؤثر باشد. چرا که اتکای بخش کشاورزی به تولید داخل است.

وی یادآور شد: سنبل اقتصاد مقاومتی در صورت حمایت از بخش کشاورزی می‌تواند در تأمین نیازهای مردم در این بخش اتفاق افتد، اما مشروط به اینکه الزامات آن نیز وجود داشته باشد.

مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال طرح توسعه بخش کشاورزی را از دیگر طرح‌های این بخش دانست و تأکید کرد: این طرح از اعتبارات صندوق توسعه ملی استفاده می‌کند که هفت‌هزار و 200 میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی از محل این صندوق پیش‌بینی شده تا به کارگروه‌ها و تعاونی‌ها برای در اختیار قرار دادن بین شاغلان و فارغ‌التحصیلان این بخش قرار گیرد.

شافعی‌نیا اظهار داشت: رئیس این کارگروه که رئیس جمهور است، متشکل از وزارتخانه‌های مختلف است که بر اساس برنامه‌های تدوینی وزارت جهاد کشاورزی، الزامات مورد نیاز را تأمین می‌کند.

وی در پایان گفت: عملیات اجرایی این طرح از ابتدای سال جاری در استان‌های مختلف اجرایی شده است./

خبرنگار: رضا مروتی

N-910605-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید