Iranian Agriculture News Agency

معاون مناطق خشک و نیمه‌خشک سازمان جنگل‌ها:

10 درصد منشأ ریزگرد داخلی کشور تنها حدس و گمان است/ ایران مقام دوم بیابان‌زدایی آسیا را دارد

معاون مناطق خشک و نیمه‌خشک سازمان جنگل‌ها مطرح کرد: گفته می‌شود ریزگردهای داخل کشور دارای 90 درصد منشأ خارجی و 10 درصد منشأ داخلی هستند. اما این 10 درصد تنها حدس و گمان است و ما معتقدیم در ایران ریزگرد منشأ بیابانی نداریم.

پرویز گرشاسبی با اشاره بر تفاوت ریزگرد و طوفان شن در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: ریزگرد ذرات معلق در هوا با قطر کمتر از پنج میکرون است. اما چیزی که در ایران و بیشتر در مناطق جنوبی مانند زابل و اهواز شاهد هستیم، طوفان شن است و ریزگردی با منشأ داخلی در ایران نداریم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه طوفان شن ماندگاری در جو ندارد و باعث بدی آب و هوا نمی‌شود، در شهرهای زابل، اهواز و یزد طوفان شن وجود دارد.

معاون مناطق خشک و نیمه‌خشک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه ایران در بحث بیابان‌زدایی قدمت 50 ساله دارد، ادامه داد: در حال حاضر پس از کشور چین که در آسیا کشور نخست و پیشرو در مقابله با بیابان‌زایی است، ایران از مقام دوم بیابان‌زدایی در آسیا برخوردار است.

گرشاسبی بیابان‌های ایران را با منشأ زمین‌شناسی دانست و تأکید کرد: به‌وجود آمدن بیابان‌های ایران به دوره چهارم زمین‌شناسی برمی‌گردد که به‌دلیل کم شدن سطح آب دریاها و پدیدار شدن خشکی‌های زیر آب ایجاد شده‌اند.

وی یادآور شد: در مدت 50 سال فعالیت کشور برای مقابله با گسترش بیابان 65 میلیون هکتار از بیابان‌ها بیابان‌زدایی شده‌اند. همچنین دو میلیون هکتار جنگل‌کاری و 240 میلیون هکتار بیابان هم به روش مالچ‌پاشی بیابان‌زدایی شده است.

معاون مناطق خشک و نیمه‌خشک سازمان جنگل‌ها با اعلام این مطلب که در مناطقی که طوفان شن وجود دارد، تمهیدات لازم پیش‌بینی شده است، افزود: در این مناطق با بذرپاشی و نهال‌کاری از وقوع این امر تا حد امکان جلوگیری می‌کنیم. اما اگر شدت فرسایش تپه‌های شنی زیاد باشد، علاوه بر بذرپاشی و نهال‌کاری، مالچ‌پاشی را نیز در کنار آنها اجرا می‌شود.

گرشاسبی اظهار داشت: برای تعدیل اراضی کشاورزی در شهرهایی مانند کرمان، سیستان و بلوچستان و خوزستان نیز استفاده از بادشکن توسعه داده شده است تا علاوه بر بیابان‌ها، از اراضی کشاورزی که در معرض بیابان‌زدایی هستند، محافظت شود.

وی وظیفه اصلی کارگروه ملی بیابان‌زدایی را هماهنگی با سایر دستگاه‌ها دانست و یادآور شد: کارگروه ملی بیابان‌زدایی که در سال 90 تشکیل شد، در پی فراخوان کنوانسیون جهانی بیابان‌زدایی بود که به‌دلیل اینکه ایران از اعضاء فعال کنوانسیون است، از سوی مجلس تشکیل این کارگروه ابلاغ شد.

گرشاسبی جلسه سوم کارگروه ملی بیابان‌زدایی را نیمه دوم شهریورماه سال جاری اعلام کرد و اظهار داشت: در حال حاضر آیین‌نامه داخلی کارگروه به تصویب رسیده است و علاوه بر این، کارگروه کارشناسی را نیز فعال کرده‌ایم و در حال تنظیم گزارش پنجم درباره بیابان‌زدایی که تمامی کشورها باید تا پایان شهریورماه به کنوانسیون جهانی بیابان‌زدایی ارسال کنند، هستیم./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-910607-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید