Iranian Agriculture News Agency

مذاکرات با سازمان حفظ نباتات ادامه دارد؛

واردات چیپس چوب توجیه اقتصادی ندارد

دبیر انجمن صنفی صنایع چوب از ادامه مذاکرات با سازمان حفظ نباتات برای واردات چوب با پوست در شرایط گازدهی شده و ضدعفونی شده خبر داد.

واردات چیپس چوب توجیه اقتصادی ندارد
واردات چیپس چوب توجیه اقتصادی ندارد

عبدالعظیم آقاجانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایانا با بیان این که چوب با پوست برای تمام مصارف صنعت چوب از قبیل کاغذ و نئوپان مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: صرفه اقتصادی واردات این محصول در پوست دار بودن آن است و واردات چیپس چوبی به دلیل افزایش حجم فاقد توجیه اقتصادی است.

وی با اشاره بر واردات چوب با پوست به سایر کشورها افزود: چوب وارداتی با پوست به کشورهای دیگر ازجمله آلمان ضدعفونی می‌شود و به این ترتیب پس از انجام عمل آفت کشی مشکلی ایجاد نخواهد شد.

این کارشناس صنعت چوب ممانعت از واردات محموله‌های با پوست را به ضرر تولیدکنندگان دانست و خاطرنشان کرد: ممنوعیت واردات چوب با پوست یکی از مهمترین نقص‌هایی است که در سیستم بازرگانی خارجی چوب و محصولات چوبی ایران قرار دارد زیرا که کشور ایران از نظر منابع چوبی فقیر بوده و نیاز به چوب‌آلات خام نسبت به حجم جنگل‌های موجود کشور دارد.

آقاجانی با بیان اینکه میزان برداشت مجاز جوابگوی صنایع کشور نیست، ادامه داد: واردات چوب‌آلات خام برای صنایع چوبی کشور حیاتی است ولی ممنوعیت واردات چوب با پوست باعث رکود صنایع این بخش و ورشکستگی و تعطیلی برخی از آنها به‌علت قیمت مواد اولیه بسیار بالا و همچنین کیفیت پایین مواد اولیه موجود شده است.

وی تصریح کرد: در صورتی که واردات چوب‌آلات خام با پوست (به‌صورت گرده بینه و چیپس) بیشترین حجم تجارت چوب خام را در جهان دار است، اما از واردات آن به کشور ممانعت به‌عمل می‌آید این در حالی است که چوب وارداتی با پوست با نوعی گاز متیل‌بروماید و فسفین ضدعفونی شده و تمام موجودات زنده و آفات چوب از بین می‌‌رود.

دبیر انجمن صنفی صنایع چوب قیمت بالای مواد اولیه را دلیل توجیه‌ناپذیر بودن تولید کارخانه‌های فعال در صنعت چوب عنوان کرد و یادآور شد: به این ترتیب قیمت فروش محصولات چوبی داخلی بیش از قیمت محصولات وارداتی خواهد بود و با توجه به این که امکان افزایش تعرفه واردات نیز وجود ندارد، در نتیجه تولیدکننده داخلی قادر به ادامه تولید نبوده و ورشکست خواهد شد.

آقاجانی از ادامه مذاکرات با سازمان حفظ نباتات خبر داد و تأکید کرد: با پیگیری‌های صورت‌گرفته در حال حاضر می‌توانیم چوب با پوست را وارد کنیم، اما این دستورالعمل تاکنون به‌صورت ابلاغیه از سوی سازمان حفظ نباتات به دست ما نرسیده است تا در عمل با مشکل مواجه نشویم.

وی تعرفه ورودی چوب در کشور را چهار درصد بیان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر حقوق گمرکی چهار درصد است که با احتساب سود بازرگانی آن که صفر است می‌توان تعرفه ورودی چوب را اکنون چهار درصد اعلام کرد./

خبرنگار:‌سهیلا گلی‌زاده

V-910615-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید