Iranian Agriculture News Agency

مشاور انجمن صنایع شیر ایران مطرح کرد:

سرعت واردات شیر خشک با نزدیکی فصل سرما افزایش یابد

اگر قرار است واردات شیر خشک در جهت تعدیل قیمت شیر خام در بازار عمل کند باید سرعت واردات تشدید شود تا قیمت شیر خام کنترل شود.

به گزارش خبرنگار ایانا، دو روز پیش جلسه‌ای با حضور قائم مقام معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت و اعضای انجمن صنفی صنایع لبنی در مورد اجرایی کردن تفاهمات بین دامداران و صنایع برگزار شد. قرار بود طی این جلسه موضوع واردات شیر خشک نیز مطرح شود که به جلسه‌ای دیگر موکول شد.

ورود تدریجی شیر خشک به کشور تا پایان شهریور

مشاور انجمن صنایع شیر ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا، با اشاره به اینکه طی این جلسه بر روی موضوع کلی واردات شیر خشک تأکید شد، گفت: بر این اساس به تدریج از پایان ماه، شاهد ورود تدریجی شیر خشک به کشور خواهیم بود.

حسین چمنی با انتقاد از کم بودن سرعت واردات شیر خشک، افزود: اگر قرار است واردات شیر خشک در جهت تعدیل قیمت شیر خام در بازار عمل کند باید سرعت واردات تشدید شود تا قیمت شیر خام کنترل شود.

لزوم سرعت بخشیدن به واردات شیر خشک با نزدیکی به فصل سرما

وی با ابراز نگرانی از نزدیک شدن به فصل سرما که به‌طور طبیعی تولید شیر خام با کاهش روبه‌رو خواهد شد، خاطرنشان کرد: در فصل پاییز و زمستان تولید، کاهش و مصرف، افزایش می‌یابد لذا باید برای کنترل افزایش قیمتی در این فصول، سرعت واردات شیر خشک افزایش یابد.

چمنی با بیان اینکه دولت باید همه عوامل دخیل در این بخش را کنترل کند، ادامه داد: در چند ماه اخیر یکی از مشکلات بزرگ این بود که تصمیم‌گیری‌ها شاید درست بودند، اما یا دیر تصمیم‌گیری شده بودند و یا در مرحله اجرا، به‌درستی اجرا نشدند تا تأثیرگذار باشند.

واردات شیر خشک، منطقی‌ترین مسیر برای کنترل و کاهش قیمت شیر خام

مشاور انجمن صنایع شیر ایران با اشاره به اینکه برای کاهش و کنترل قیمت شیر خام دو راهکار وجود دارد، تصریح کرد: یک مسیر کوتاه و منطقی واردات شیر خشک است و راهکار دیگر مسیر درازمدت سیاست‌گذاری برای افزایش تولید علوفه است.

وی با بیان اینکه تولید شیر خام در کشور کمتر از تقاضای موجود در بازار است، یادآور شد: اکنون اقدامات و هزینه‌های پسندیده گوناگونی از سوی دولت صورت گرفته اما اصل عرضه و تقاضا این همت‌ها و هزینه‌ها را می‌بلعد و اجازه نتیجه‌گیری را نمی‌دهد.

خرده واردات تأثیری بر قیمت نمی‌گذارد

چمنی در پایان تأکید کرد: حجم واردات شیر خشک باید به حدی باشد که بتواند به تعادل عرضه و تقاضا کمک کند اما خرده واردات، تأثیر چندانی بر روی قیمت نمی‌گذارد./

خبرنگار: رضا مروتی

N-910615-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید