Iranian Agriculture News Agency

وزیر راه در واکنش به تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر:

مسیری جایگزین برای احداث کمربندی نوشهر تعریف می‌شود

تصرف و تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر به‌منظور احداث جاده کمربندی نوشهر و همچنین توسعه بندر نوشهر سال‌ها است که مورد مناقشه سازمان بنادر و کشتیرانی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران قرار دارد چرا که مجری طرح توسعه بندر نوشهر قصد دارد برای توسعه بندر، از اراضی باغ گیاه‌شناسی که قدمتی بیش از 50 سال دارد و یکی از ذخیره‌گاه‌های ارزشمند ژنی و تحقیقاتی کشور محسوب می‌شود، استفاده کند.

مسیری جایگزین برای احداث کمربندی نوشهر تعریف می‌شود
مسیری جایگزین برای احداث کمربندی نوشهر تعریف می‌شود

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایانا با اشاره بر توقف تخریب باغ‌های گیاه‌شناسی نوشهر گفت: در حال حاضر با پیگیری‌های صورت‌گرفته، تخریب این منطقه متوقف شده است اما خبرهایی درباره از سرگیری تصرف این اراضی شنیده می‌شود که البته هنوز ابلاغیه‌ای به مؤسسه تحقیقات در این مورد صادر نشده است.

حسن میرزایی ندوشن افزود: در آخرین جلسه با کمیسیون دولت که با حضور نیکزاد سرپرست وزارت راه برگزار شد، قرار شد مسیری جایگزین برای احداث جاده کمربندی نوشهر در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: تاکنون بخش عمده‌ای از مناطق تخریب شده باغ‌های گیاه‌شناسی نوشهر نهال‌کاری شده است، زیرا این باغ فقط برای یک منطقه و استان اهمیت ندارد بلکه دارای اهمیت ملی است.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور خاطرنشان کرد: باغ گیاه‌شناسی نوشهر با قدمت 50 سال قدیمی‌ترین باغ گیاه‌شناسی کشور محسوب می‌شود. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای جوان مثل کانادا که از شکل‌گیری آنها 300 تا 400 سال می‌گذرد، باغ‌های گیاه‌شناسی دیگری با قدمت 200 ‌سال وجود دارد و در کشورهای اروپایی باغ‌های گیاه‌شناسی 500 ساله وجود دارد که اغلب در گران‌ترین مناطق شهری واقع شده‌اند بدون آنکه کوچک‌ترین تعرضی به این باغ‌ها شود، حال آنکه قدیمی‌ترین باغ گیاه‌شناسی کشور کهنسال ما که پیشینه‌ای چند هزار ساله دارد، اینگونه مورد تعرض و تخریب قرار گرفته است.

باغ گیاه‌شناسی نوشهر، یکی از کم‌نظیرترین باغ‌های تحقیقاتی در سراسر نوار شمالی ایران و حتی برخی کشورهای همسایه بوده که بیش از 50 سال قدمت داشته و هم‌اکنون بیش از ۴۵۰ گونه چوبی درختی و درختچه‌ای بومی و غیربومی را در خود جای داده است.

این باغ با 35 هکتار وسعت، یکی از ارزشمندترین مراکز تحقیقات گیاه‌شناسی و منابع طبیعی کشور محسوب شده که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داشته و سازمان بنادر و کشتیرانی برای ایجاد راه دسترسی به مجموعه بندر نوشهر بیش از هشت هکتار آن را تصرف کرده و اقدام به تخریب آن کرده است./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-910618-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید