Iranian Agriculture News Agency

سرانه مصرف آبزیان در کشور تا پایان برنامه پنجم به 13 کیلوگرم می رسد

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران از ایجاد ظرفیت تولید 300 هزار قطعه بچه ماهی تیلاپیای تک جنس در آب‌های شور بافق خبر داد.

عباسعلی مطلبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به پیشرفت خوب پروژه‌های تحقیقاتی این مرکز اظهار داشت: مرکز ملی تحقیقات آب شور داخلی کشور که در شهرستان بافق قرار گرفته است، تحقیقات کاربردی خوبی در زمینه انواع آبزیان شور انجام داده است.

وی افزود: نتایج این تحقیقات به بخش‌های خصوصی در سراسر کشور منتقل می‌شود و سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران می‌توانند با به کار گرفتن این دستاوردها نسبت به توسعه آبزی پروری اقدام کنند.

مطلبی با اشاره به نقش پرورش گونه تیلاپیا در ایجاد تحول آبزی پروری بیان کرد: دو گونه از این ماهی با شرایط کشور مطابقت دارد که تحقیقات در این گونه، حدود سه سال است در مرکز بافق در حال انجام است و موفقیت‌های بسیار خوبی در ایجاد لاین‌های پرورش این گونه نیز در این مرکز به دست آمده است.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران با تاکید بر ضرورت تولید مولدان مطمئن در این زمینه خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات ماهیان آب شور داخلی بافق ظرفیت تولید بیش از 300هزار قطعه بچه ماهی تیلاپیای تک جنس را داراست.

مطلبی افزود: با به کارگیری تکنیک‌های خاص محققان در این مرکز، با 100درصد اطمینان شاهد تولید این گونه از ماهی در این مرکز هستیم.

وی تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، این مرکز به عنوان مرکز راهبردی بحث توسعه تیلاپیا در کشور عمل می‌کند و لاین‌های مربوط به تیلاپیا تشکیل شده و مولدین مطمئن و پر تولید را در اختیار مزارع مردم و مراکز تکثیری که بعدا زیر مجموعه قرار می‌گیرند و با حمایت سازمان شیلات کشور تاسیس می‌شود، قرار می‌گیرد.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران همچنین به گونه پرورش خاویار در بافق اشاره کرد و بیان داشت: خوشبختانه یکی از کارهای موفقی که در شرایط شوری آب بافق انجام شده است، پرورش ماهی خاویار با موفقیت در آب‌های شور بافق است.

مطلبی تصریح کرد: ماهیان مولد در حال حاضر در مرحله رسیدگی جنسی قرار دارند و در شرف این هستند که نسبت به استحصال خاویار دست پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام نوید بزرگی است برای استان یزد که سرمایه‌گذاران بتوانند بخشی از فعالیت‌های شیلاتی خود را به ماهیان خاویاری اختصاص دهند.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران در ادامه به برنامه‌های آتی موسسه تحقیقات ایران اشاره کرد و افزود: پرورش گونه‌های دیگری که می‌توانند شرایط شوری آب را تحمل کنند در مرکز بافق به عنوان یک مرکز ملی و قرنطینه‌ای موسسه شیلات ایران اقدام می‌شود.

وی با بیان سرانه مصرف آبزیان در کشور یادآور شد: سرانه مصرف آبزیان در کشور حدود هشت کیلو گرم است که با پیش‌بینی در برنامه پنجم با تولید بیش از یک‌میلیون و 600 هزار تن بتوانیم سرانه مصرف را به 13کیلوگرم برسانیم که سرانه مناسبی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید