Iranian Agriculture News Agency

بروز هرگونه مشکل در ساختار سد امیرکبیر عواقب جبران‌ناپذیری دارد

سد امیرکبیر به‌عنوان منبع تأمین‌کننده آب دو کلانشهر تهران و کرج، سدی استراتژیک محسوب می‌شود و بروز هرگونه مشکل در ساختار این سد، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

بروز هرگونه مشکل در ساختار سد امیرکبیر عواقب جبران‌ناپذیری دارد
بروز هرگونه مشکل در ساختار سد امیرکبیر عواقب جبران‌ناپذیری دارد

مسئول مطالعات و خدمات فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در حاشیه بازدید از پروژه‌های آبخیزداری استان البرز در منطقه نشترود و ورزن جاده چالوس در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: علم و دانش آبخیزداری شامل بکارگیری مجموعه‌ای از علوم نوین است که منجر به تعادل اکولوژیک در بهره‌برداری از منابع طبیعی خواهد شد.

مجید رحمانی افزود: این علم ازجمله علومی است که امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته و جهان اول به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزار در حفاظت و نگهداری از منابع طبیعی، استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کشورهایی مانند هند، چین، ژاپن، برزیل و... نیز امروزه در جهت ایجاد تعادل زیربنایی در حوزه اکولوژیک، از علم و دانش آبخیزداری بهره می‌برند.

رحمانی علم آبخیزداری را مدیریت حوزه آبخیز و ایجاد تعادل بین بهره‌برداری و توان اکولوژیک آن حوزه، تعریف کرد و ادامه داد: علم آبخیزداری که به‌صورت گسترده از سال 70 وارد کشورمان شد، دارای چهار هدف عمده شامل حفاظت خاک، کنترل رسوب، کنترل سیل و تقویت آبخوان‌ها یا مبارزه با خشکسالی است.

وی تصریح کرد: در راستای دستیابی به اهداف اساسی علم آبخیزداری، پروژه‌های مختلفی در سطح استان البرز تعریف شده‌اند که با اختصاص بودجه‌های کافی و جامع، بخشی از آنها تکمیل و بهره‌برداری شده و بخشی نیز در دست اجرا است.

این مقام مسئول یادآور شد: پروژه‌های تعریف شده در حوزه آبخیز نشترود و ورزن، ازجمله طرح‌های اجرا شده در این زمینه است که طرح اولیه آن در سال 82 آماده شد و به‌منظور مطالعه و بررسی‌های دقیق به مهندسان مشاور واگذار شد.

رحمانی تأکید کرد: مرحله مطالعه و امکان‌سنجی در سال 85 به پایان رسید و با همکاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، عملیات اجرایی این پروژه در سال 90 آغاز شد.

وی اظهار داشت: با تلاش و همت مسئولان ذیربط، تاکنون دوهزار و 658 مترمکعب عملیات سنگی گابیونی، 660 مترمکعب از عملیات ملاتی، 34 هکتار نهال کاری غیرمثمر، یک‌هزار و 320 هکتار عملیات قرق و 30 هکتار مراقبت و آبیاری، از کل پروژه آبخیزداری حوزه نشترود و ورزن، انجام شده است.

رحمانی همچنین گفت: عملیات اجرایی پروژه مذکور با اختصاص سه هزار و 959 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی، انجام شده است.

وی با اشاره به اهداف اجرای این پروژه، افزود: تحقق اهداف چهارگانه دانش آبخیز داری، از مهمترین پیامدها و آثار مثبت اجرای این پروژه است، در واقع بر اثر ایجاد تور سنگ یا همان سنگی گابیونی، رسوبات موجود در آبراهه‌ها، در پشت این مانع جمع خواهد شد و از صدمه زدن به اراضی کشاورزی و مهمتر از آن، ورود آنها به سد و آسیب‌رسانی به توربین‌ها جلوگیری خواهد کرد.

مسئول مطالعات و خدمات فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز خاطرنشان کرد: سد کرج به‌عنوان منبع تأمین‌کننده آب دو کلانشهر تهران و کرج، سدی استراتژیک محسوب می‌شود و بروز هرگونه مشکل در ساختار این سد، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

رحمانی ادامه داد: حوزه آبخیز نشترود و ورزن نیز به‌عنوان یکی از زیرحوزه‌های سد استراتژیک کرج، اگر مورد توجه و رسیدگی در زمینه کنترل رسوب قرار نگیرد، می‌تواند مشکلات عدیده‌ای ایجاد کند.

وی تصریح کرد: مخزن سد کرج محدود و غیرقابل توسعه است و در صورت کم‌توجهی و عدم کنترل رسوب و حفاظت از خاک، این مخزن از رسوبات انباشته خواهد شد و با نفوذ این رسوب‌ها به توربین‌های سد، مشکلات جدی در تأمین آب به‌وجود خواهد آمد.

رحمانی یادآور شد: با اجرای پروژه سنگی گابیونی در حوزه آبخیز نشترود و ورزن، بخشی از دغدغه‌ها و مشکلات در این زمینه کاهش یافته است و امید می‌رود با اجرای طرح‌های بیشتر و کنترل رسوب، از آسیب رسیدن به خاک، اراضی کشاورزی و سد،به‌طور کامل جلوگیری شود.

وی در پایان تأکید کرد: سازه‌های تور سنگی یا همان سنگی گابیونی، در مناطقی که امکان انتقال مصالح و لوازم مورد نیاز، وجود ندارد اجرا می‌شود و این سازه‌ها با متوسط عمر 25 سال، همراه با قابلیت تعمیر، ترمیم و افزایش ارتفاع، از مقاومت بالایی برخوردار هستند./

خبرنگار: مهشید رضایی

V-910627-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید