Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

زندگی 500 هزار خانوار روستایی در چهارمحال و بختیاری در معرض تهدید است

بهره‌برداری از تونل بهشت‌آباد توسط وزارت نیرو به از بین رفتن زندگی و معیشت 500 هزار خانوار روستایی و عشایری استان چهارمحال و بختیاری منجر می‌شود.

زندگی 500 هزار خانوار روستایی در چهارمحال و بختیاری در معرض تهدید است
زندگی 500 هزار خانوار روستایی در چهارمحال و بختیاری در معرض تهدید است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: احداث 75 کیلومتر تونل بهشت‌آباد در عمق 300 متری زمین به از بین رفتن زندگی 60 درصد جمعیت استان چهارمحال و بختیاری منجر می‌شود.

امیرعباس سلطانی افزود: احداث این تونل در عمق 300 متری زمین باعث خشک شدن تمامی چشمه‌ها، قنات‌ها، چاه‌ها و منابع آبی این استان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت عشایری و ارتزاق روستاییان از طریق کشاورزی و دامداری، اجرای این طرح از سوی وزارت نیرو، زندگی مردم این منطقه را با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌کند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از آنچه آن را فضاسازی‌های رسانه‌ای درباره انتقال آب از استان چهارمحال و بختیاری به استان‌های اصفهان و یزد خواند، ادامه داد: مسئولان استان اصفهان به‌صورت تمعدی در زمستان سال گذشته آب ذخیره‌شده در پشت سد زاینده‌رود را خالی کرده‌اند و در فصل بهار و تابستان با فضاسازی‌های خود سعی کردند اینگونه وانمود کنند که مسئولان استان چهارمحال و بختیاری با انتقال آب به استان مخالف هستند.

سلطانی تصریح کرد: با انتقال آب به استان اصفهان مخالف نیستیم، بلکه با شیوه انتقال آب در قالب تونل بهشت‌آباد مخالف هستیم.

وی یادآور شد: با وجود نگاه کارشناسی که در مسئولان و نمایندگان استان وجود دارد، اسیر فضاسازی‌ها نمی‌شویم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر کار کارشناسی در اجرای طرح‌ها تأکید کرد: گروهی از نمایندگان استان اصفهان اجرای طرح انتقال آب از استان چهارمحال و بختیاری را از مجاری سیاسی پیگیری می‌کنند. در حالی که مسئولان استان با قرار دادن نگاه کارشناسی وارد بازی‌های سیاسی نمی‌شوند.

سلطانی اظهار داشت: دبی آب زاینده‌رود 180 میلیون مترمکعب است که از این میزان، 80 میلیون مترمکعب برای استان منظور شده است. این در حالی است که در واقعیت سهمی برای آب استان در نظر گرفته نشده است.

وی همچنین گفت: خشکسالی پنج سال اخیر طی 44 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. به‌گونه‌ای که میزان بارندگی باران در کوهرنگ از یک‌هزار و 800 میلی‌متر در سال به 400 میلی‌متر و بارش برف از 17 متر در ارتفاعات به 40 سانتی‌متر کاهش پیدا کرده است.

سلطانی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایانا که آیا نوع نگاه نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری به موضوع انتقال آب نگاهی منطقه‌ای و بخشی نیست، افزود: موضوع آب استان چهارمحال و بختیاری موضوعی ملی است و نمایندگان در جلسات متعدد بر تشکیل یک تیم کارشناسی مستقل و اطلاع‌رسانی شفاف به مردم تأکید کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع انتقال آب استان به اصفهان و دیگر نقاط کشور حتی به تبعات زیست‌محیطی در استان خوزستان نیز منجر شده است.

گفتنی است، استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن یک‌دهم مساحت کل کشور، 10 درصد آب شیرین کشور را تأمین می‌کند./

خبرنگار: یوسف فرهادی بابادی

P-910711-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید