Iranian Agriculture News Agency

از ظرفیت نظام در حوزه کشاورزی استفاده نشده است/ افزایش سرعت اجرای الگوی کشت، ضروری است

طی سنوات گذشته، هرگز از ظرفیت نظام در حوزه کشاورزی به نحو مطلوب استفاده نشده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایانا، نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به ضرورت خوداتکایی در محصولات کشاورزی، گفت: یکی از مهمترین و حیاتی‌ترین مسائل نظام که همواره مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری هم بوده است، باید جزو اولویت‌های نظام قرار گیرد، ولی در طول سال گذشته، با ضعف‌های مدیریتی فراوانی در این حوزه روبه‌رو بوده‌ایم، لذا شایستگی‌ها به حداقل رسیده است.

محمد اسماعیل‌نیا با بیان اینکه "طبق فرموده امام، کشاورزی محور استقلال است" افزود: برای دستیابی به امنیت غذایی و بهداشتی چاره‌ای جز حرکت در مسیر خوداتکایی کشاورزی نداریم.

وی به عزم مجلس برای کمک به حل مشکلات حیطه کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: مجلس فریاد می‌زند که برای کمک آمده است. این کمک در بحث قانون‌گذاری، اصلاح قوانین موجود، حمایت، نظارت و... صورت می‌گیرد. حمایت‌های رهبری توده مردم و حتی قوه قضاییه نیز هموراه کشاورزی است.

نماینده مردم کاشمر در مجلس نهم خاطرنشان کرد: در بخش بهره‌مندی از دانش بومی، تجربه و حتی تخصص و دانش فنی مطابق استانداردهای روز دنیا و نیز استفاده از حوزه تحقیقات از نقاط قوت بالایی برخورداریم.

اسماعیل‌نیا پرداختن به طرح اجرای الگوی کشت را یکی از راه‌های برون‌رفت از مشل مذکور خواند و تصریح کرد: زمانی که اینجانب در سمت ریاست سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی مشغول خدمت بودم، الگوی کشت را در سال 85 با مدل‌های تجربی و ریاضی آزمودیم. این مدل، بسیار قدرتنمد بود و سایر استان‌ها نیز آن را به کار بردند، ولی باز هم به‌دلیل سوءمدیریت‌ها، سرعت اجرای این طرح کند شد.

وی یادآور شد: در خراسان رضوی با اجرای طرح الگوی کشت تنها در 13 محصول، بیش از 700 میلیارد تومان افزایش درآمد داشتیم. حال با این اوصاف نمی‌دانم چرا مدیران نسبت به این مقوله مهم کم‌توجهند!

اسماعیل‌نیا اقتصادی کردن کشاورزی را تنها راه خودکفایی کشاورزی برشمرد و تأکید کرد: وقتی به خوداتکایی در کشاورزی می‌رسیم که کشاورزان درآمد مستمر و پایدار داشته باشند و این زمانی به وقوع می‌پیوندد که درآمد منطقی باشد. یعنی سرمایه‌گذار آماده حضور در این عرصه باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا بستر مناسب برای این امر آماده است یا خیر، اظهار داشت: بسترها آماده است، ولی باید مدیریت شود.

نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به لزوم و یا عدم لزوم اختصاص بودجه عملیاتی به کشاورزی کشورمان در لایحه بودجه سال 92، گفت: در این بخش ناچاریم یک بسته مدیریتی را در حوزه کشاورزی اعمال کنیم. بحث مربوط به بخش شاخص‌های اعتبارات و تسهیلات ازجمله مباحث بسیار مهم است.

اسماعیل‌نیا افزود: در حال حاضر تسهیلاتی که دولت با اعتبار شش‌هزار و 600 میلیارد تومانی و کارمزد هفت درصد گذاشته، خروجی خاصی ندارد. نمی‌دانم آیا اصلاً بررسی کرده‌اند که این تسهیلات تا چه اندازه به افزایش تولید و درآمد ناخالص ملی منجر شده است؟ تا چه اندازه بر صادرات مؤثر بوده و یا به تثبیت شغلی انجامیده است؟ این اقدامات بدون انجام کار کارشناسی به جایی نمی‌رسد./

خبرنگار: کبری آجربندیان

P-910712-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید