Iranian Agriculture News Agency

برای نخستین بار در کشور تولید شد؛

تولید خاویار پرورشی از تاس‌ماهی ایرانی

به همت محققان مؤسسه تحقیقات شیلات ایران در انستیتو تحقیقات بین‏المللی ماهیان خاویاری برای نخستین بار در کشور خاویار پرورشی از گونه تاس‌ماهی ایرانی همزمان با ایام مبارک دهه فجر از یک مولد معادل 14 درصد وزن بدن و به میزان 5/1 کیلو گرم خاویار تولید شد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی مؤسسه تحقیقات شیلات ایران، محققان مؤسسه تحقیقات شیلات ایران در انستیتو تحقیقات بین‏المللی ماهیان خاویاری پس از هفت سال تلاش موفق شدند برای نخستین بار در کشور از گونه تاس‌ماهی ایرانی خاویار پرورشی تولید کنند. در بررسی گنادهای جنسی و کیفیت خاویار یک عدد تاس‌ماهی ایرانی با وزن 200/12 کیلوگرم از آن مقدار 1720 گرم، معادل 1/14 درصد وزن بدن ماهی خاویار استحصال شد و در قوطی‌های یک کیلویی و200 گرمی بسته بندی شدند.

تاکنون بیوتکنیک تولید خاویار پرورشی از شش گونه از ماهیان خاویاری شامل ازون‏برون، فیل‌ماهی، تاس‌ماهی شیپ، تاس‌ماهی روسی، تاسماهی سیبری و استرلیاد در کشور انجام شده بود ولی کسی موفق به تولید خاویار از گونه تاس‌ماهی ایرانی نشده بود.

گفتنی است، از بین 27 گونه ماهیان خاویاری جهان، تنها یک گونه به نام کشورمان (Persian sturgeon) است و تولید خاویار از تاس‌ماهی ایرانی به نام محققان ایرانی در جهان ثبت خواهد شد و در بین گونه‏های خاویاری دریای خزر پس از فیل‌ماهی، گونه تاس‌ماهی ایرانی مرغوب‏ترین خاویار را از لحاظ کیفیت، تنوع رنگ و قیمت داراست.
از لحاظ مدت زمان لازم برای تولید خاویار این گونه دو تا سه سال زودتر از فیلماهی به سن بلوغ و تولید خاویار می‏رسد. در نتیجه هزینه تولید آن کمتر و زمان بازگشت سرمایه کوتاه‌تر خواهد بود. در حال حاضر در کشور بیشترین بچه‌ماهی خاویاری از این‌گونه تولید می‏شود و با گله‏های مولد پرورشی در حال تولید، نگرانی از لحاظ تأمین بچه‌ماهی برای پرورش‌دهندگان بخش خصوصی وجود ندارد.

لازم به ذکر است، در حال حاضر بیش از 20 کشور جهان انواع گونه‏های خاویاری را پرورش و خاویار پرورشی تولید می‏کنند ولی این گونه انحصاراً در اختیار جمهوری اسلامی ایران است و در هیچ یک از کشورهای جهان خاویار پرورشی آن گزارش نشده است. لذا با عنایت به مرغوبیت خاویار آن، یک امتیاز منحصر به فرد برای پرورش‌دهندگان ماهیان خاویاری کشور محسوب می‏شود./

R-901119-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید