Iranian Agriculture News Agency

شیوع تب برفکی در مشهد تأیید شد؛

نقل و انتقال دام‌ها بدون مجوز، ممنوع

با توجه به بروز چند کانون بیماری تب برفکی در منطقه تپه سلام مشهد و احتمال شیوع ویروس تب برفکی، اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، نسبت به شیوع این بیماری دامی بین دام‌های دیگر مناطق استان هشدار داد.

نقل و انتقال دام‌ها بدون مجوز، ممنوع
نقل و انتقال دام‌ها بدون مجوز، ممنوع

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی، با صدور اطلاعیه‌ای از دامداران استان خواست تا ضمن رعایت قوانین و دستورالعمل‌های دامپزشکی، سرمایه دامی خود را در مقابل این بیماری خطرناک و واگیر دامی مصون کنند.

در این اطلاعیه آمده است: لازم است، دامداران تا اطلاع ثانوی، از تردد و خرید و فروش دام در میادین دام، به‌ویژه بازار دام و مناطق نزدیک به تپه سلام خودداری کرده و در صورت خریداری دام و قبل از ورود دام‌های خریداری شده به واحد دامپروری، نسبت به نگهداری دام‌های خریداری شده در شرایط قرنطینه و نیز مایه‌کوبی آنها علیه تب‌برفکی اقدام و پس از سپری شدن حداقل دو هفته و مشاهده نشدن هرگونه علائم بالینی مظنون به تب‌برفکی دام‌های جدید را به گله وارد کنند.

در قسمت دیگری از اطلاعیه، نقل و انتقال بدون اخذ گواهی بهداشتی قرنطینه‌ای دامپزشکی هر نوع دام (اعم از گاو، گوسفند، بز و شتر) در داخل و خارج از استان تا اطلاع ثانوی اکیداً ممنوع اعلام شده است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

روابط عمومی دامپزشکی استان همچنین از دامداران خواسته است تا از رفت و آمدهای غیرضروری افراد در واحد دامپروری (به‌ویژه افرادی که به هر نحو، با دام و فرآورده‌های دامی در تماس هستند) ممانعت کرده و در صورت وجود گاوهای غیرواکسینه و حساس در مقابل بیماری تب‌برفکی، مراتب را در اسرع وقت، به اطلاع شبکه دامپزشکی شهرستان رسانده، تا نسبت به مایه‌کوبی ضربتی دام‌های حساس بر علیه تب‌برفکی اقدام شود.

این روابط عمومی، مرگ و میر و تلفات بره‌ها و گوساله‌ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به دلیل ایجاد تاول‌های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دا‌م‌ها را ازجمله علایم بیماری تب برفکی دانست و خاطرنشان کرد: دامداران در صورت مشاهده هرگونه علائم بالینی مخاطی واگیردار در گله یا سایر نشانی‌های اعلام شده فوق مراتب را در اسرع ‌وقت به اطلاع نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی برسانند./

L-910729-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید