Iranian Agriculture News Agency

بیابان‌زدایی از 150 هزار هکتار کانون بحران کشور در سال جاری

150 هزار هکتار کانون بحران کشور با اختصاص 35 میلیارد تومان ردیف اعتباری ملی جدید در سال جاری بیابان‌زدایی می‌شود.

معاون مناطق خشک و نیمه‌خشک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: در طرح بیابان‌زدایی استان‌ها و کانون‌های بحرانی سال جاری با این اعتبار مصوبه در حدود 150 هزار هکتار تحت عملیات بیابان‌زدایی قرار می‌گیرد.

پرویز گرشاسبی افزود: کرمان، خراسان، سیستان، اصفهان و یزد از بیابانی‌ترین استان‌های کشور به‌شمار می‌روند که بر همین اساس در طرح‌های بیابان‌زدایی سال جاری نسبت به سایر مناطق دارای اولویت هستند.

وی با اشاره بر اینکه بخش عمده بیابان‌ها در اثر تغییرات اقلیم و پدیده‌های زمین‌شناسی ایجاد می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر 32 میلیون هکتار از اراضی کشور را بیابان تشکیل می‌دهد که بیش از شش میلیون آن به‌عنوان کانون‌های بحران شناسایی شده‌اند.

گفتنی است، کانون‌های بحران نظیر طوفان‌های شن و ماسه‌های روان هستند که منابع کشاورزی، خطوط راه‌ها و جاده‌های شهری و روستایی را مورد تهدید قرار می‌دهند.

سابقه بیابان‌زدایی در ایران به بیش از 50 سال قبل به دهه ۲۰ خورشیدی در سبزوار و خوزستان بازمی‌گردد و چین و ایران در آسیا و خاورمیانه دو کشور پیشرو در مقابله با بیابان‌زدایی به حساب می‌آیند.

خاک از منابع تجدیدپذیر به‌شمار می‌رود که سرعت تولید آن نسبت به سرعت تخریب آن قابل مقایسه نیست و تشکیل هر سانتی‌متر آن در شرایط مختلف آب و هوایی از ۱۰۰ تا هزار سال طول می‌کشد که در شرایط خشک و نیمه‌خشک کشور برای تشکیل هر یک سانتی‌متر خاک تا ۶۰۰ سال زمان مورد نیاز است.

کاهش ۱۱ درصدی وسعت جنگل‌های کشور طی ۴۰ سال، رسوب‌گذاری در حدود ۲۴۰ میلیون مترمکعب در حوزه سدهای کشور و بیابان‌زدایی در بیش از ۱۰۰ میلیون هکتار از پیامدهای فرسایش خاک در کشور بوده است.

احیا و بازیافت زمین‌های فروسایی شده، تثبیت ریگ‌های روان به‌منظور ماهش تأثیرات منفی بر زمین‌های زراعی، مناطق مسکونی، مناطق سوق‌الجیشی، جاده‌ها و سایر تأسیسات زیربنایی، مالچ‌پاشی و... ازجمله اقدامات برای بیابان‌زدایی به‌شمار می‌روند./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-910802-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید