Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل کارخانه‌های شالیکوبی برنج خبر داد:

طرح تجمیع شالیکوبی‌ها تنها راه کاهش ضایعات برنج/ دستگاه‌های چینی، ضایعات برنج را افزایش می‌دهند، وارد نکنید!

در حالی که دستگاه‌های تولید داخلی توانسته‌اند میزان ضایعات برنج را تا هفت درصد کاهش دهند، دستگاه‌های واردشده چینی به جای کاهش ضایعات، میزان آن را افزایش داده‌اند.

طرح تجمیع شالیکوبی‌ها تنها راه کاهش ضایعات برنج/ دستگاه‌های چینی، ضایعات برنج را افزایش می‌دهند، وارد نکنید!
طرح تجمیع شالیکوبی‌ها تنها راه کاهش ضایعات برنج/ دستگاه‌های چینی، ضایعات برنج را افزایش می‌دهند، وارد نکنید!

مدیرعامل کارخانه‌های شالیکوبی برنج در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: هرچند پرداخت تسهیلات اعتباری به شالی‌کوبی‌ها در دستور کار دولت قرار گرفته، اما به‌نظر می‌رسد تا زمانی که طرح تجمیع شالیکوبی‌ها توسط متخصصان در مراکز استان‌ها به کار گرفته نشود، ضایعات برنج روند نزولی چشم‌گیری پیدا نکند.

غلامعلی قربانی افزود: پرداخت 200 میلیارد ریال تسهیلات به شالیکوبی‌ها در استان مازندران در دستور کار بانک‌های عامل قرار گرفته، اما به‌نظر می‌رسد برای کاهش ضایعات و اصلاح ساختار شالیکوبی‌ها، باید طرح تجمیع شالیکوبی به مرحله اجرا برسد.

وی خاطرنشان کرد: به جای تعدد کارخانه‌های شالیکوبی سنتی، باید شالیکوبی‌ها طی طرح تجمیع، تحت پوشش یک تشکل واحد درآمده و با استفاده از دستگاه‌های با ضریب اطمینان، ضایعات برنج را کاهش دهند.

دستگاه‌های شالیکوبی چینی، ضایعات را افزایش می‌دهند

نایب‌رئیس دبیر انجمن حمایت از برنج ادامه داد: با وجود آنکه واردات دستگاه‌های کاهش ضایعات برنج از کشورهای آلمان و فرانسه متناسب با نقدینگی کشاورزان نیست، آنان ناگزیرند برای کاهش ضایعات برنج تولیدی، دستگاه‌هایی از کشورهای چین، ژاپن و ایتالیا به کشور اقدام کنند. این در حالی است که تجربه نشان داده دستگاه‌های وارداتی چینی نه‌تنها نسبت به کاهش ضایعات اقدام نمی‌کنند، بلکه میزان ضایعات را نیز افزایش می‌دهند.

قربانی تصریح کرد: دستگاهی در شیراز توسط متخصصان داخلی ساخته شده است که می‌توان گفت با کمترین تحمیل نقدینگی به شالیکوبی‌ها می‌تواند ضایعات برنج را تا هفت درصد کاهش دهد.

وی با اشاره به میزان ضایعات برنج در شالیکوبی‌های سنتی یادآور شد: همچنان میزان ضایعات در شالیکوبی‌های سنتی بین 20 تا 25 درصد برآورد شده است، این در حالی است که با به‌کارگیری دستگاه‌های پوست‌کن و خشک‌کن می‌توان میزان ضایعات برنج را به کمتر از پنج درصد تقلیل داد.

قربانی در پایان تأکید کرد: به‌نظر می‌رسد اصلاح ساختار برنج به جای مدیران استانی که آشنا به میزان ضایعات از مرحله برداشت تا فرآوری در شالیکوبی‌ها نیستند، باید توسط متخصصان برنج صورت گیرد./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

N-911004-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید