Iranian Agriculture News Agency

افزایش ثروت ملی با فرآوری گیاهان دارویی

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از لزوم هدف‌گذاری برای اقتصادی کردن صنعت گیاهان دارویی در کشور خبر داد.

افزایش ثروت ملی با فرآوری گیاهان دارویی

به گزارش خبرنگار ایانا، مجتبی خیام نکویی در همایش بزرگداشت روز گل محمدی گفت: ظرفیت و توانمندی ما در حوزه کشاورزی بسیار وسیع است که بخشی از آن حوزه گیاهان دارویی را شامل می‌شود.

وی افزود: تا کنون نگاه ما به حوزه گیاهان دارویی نگاه معیشتی بوده است، در صورتی که این نگاه باید تبدیل به نگاه اقتصادی شده و کشور در این حوزه هدف‌گذاری کند تا بسیاری از ظرفیت‌های ما در این حوزه تبدیل به ارزش افزوده شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان این که بازار گیاهان دارویی در دنیا بازار بزرگی است، ادامه داد: ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیارد دلار گردش مالی صنعت گیاهان دارویی دنیا است که برآورد می‌شود این رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۵۰ هزار میلیارد برسد. 

وی با تاکید بر این که صادرات فرآورده های حاصل از گیاهان دارویی باید جایگزین بخشی از صادرات نفت خام کشور شود گفت: آنچه اهمیت دارد این است که در نشست هایی از این دست باید چالش‌های این صنعت بررسی و با مشارکت بخش خصوصی  بسیاری از این چالش‌ها برطرف شود. 

خیام نکویی توضیح داد: گیاهان دارویی باید تبدیل به اقتصاد ملی شود و گل محمدی یکی از گیاهانی است که می‌تواند این هدف را محقق کند. در حوزه گل محمدی چیزی در حدود ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ارتزاق می‌کنند که در مقایسه با جمعیت ۹۰ میلیونی، و اشغال ۲۲ میلیون نفری در بخش کشاورزی کشور عدد قابل توجهی است. 

وی گفت: برای تبدیل صنعت گیاهان دارویی به اقتصاد ملی وظیفه سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی این است که گونه های مناسب با عملکرد بالا در واحد سطح ، میزان اسانس و ... را شناسایی و ذخایر آنها را حفظ کرده و متناسب با شرایط هر منطقه توصیه کند. 

خیام نکویی با بیان این که قدم بعدی الگوی کشت است، خاطرنشان کرد: امسال الگوی کشت کل محصولات باغی کشور را تدوین کرده و در اختیار معاونت باغبانی جهت ابلاغ گذاشتیم. ما در این الگوی کشت مشخص کردیم که در کدام استان‌ها قابلیت کشت گل محمدی وجود دارد و رقم و ژنوتیپ مناسب نیز مشخص شده است.

وی گفت: قدم بعدی تربیت نیروی انسانی است. ما در این حوزه آن طور که باید و شاید ممارست نداشته‌ایم و مشکل اصلی بخش کشاورزی ما عدم رسوخ دانش در این حوزه است.

رئیس سازمان تات با اشاره به این که در حال حاضر ۳۲۰ هزار نفر تکنسین در حوزه گل محمدی نیاز داریم گفت: یکی از طرح‌های با همکاری وزارت علوم تحقیقات فناوری این است که متناسب با نیاز بخش کشاورزی افراد تربیت شوند.

وی از ساخته شدن دستگاه برداشت گل محمدی، و رونمایی آن پس از آزمایش در سطح مزارع خبر داد.

خیام نکویی یادآور شد: ما برای ایجاد ارزش افزوده در حوزه گیاهان دارویی نیازمند احداث پالایشگاه هستیم که این گیاهان را طی فرایند فراوری به ۴۰ تا ۵۰؛ محصول تبدیل کنیم.‌ در حال حاضر صفر تا صد دانش احداث این پالایشگاه‌ها در اختیار سازمان تات است و مایل به مشارکت با بخش خصوصی در این حوزه هستیم.

وی افزود: انتظارات ما از حوزه گیاهان دارویی، افزایش ثروت ملی، ارتقاء سطح رفاه زندگی مردم، تعیین توالی ژنوم و هدف‌گذاری مشخص در حوزه اقتصاد است. 

خیام‌نکویی با اشاره به ریشه مصرف گلاب در فرهنگ ایران و لزوم حفظ آن گفت: در کنار تولید گلاب باید فراوری گل محمدی توسعه پیدا کند و برای این منظور ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ضروری است. در این ارتباط لازم است بازار محصولات در داخل و خارج فراهم باشد. شرکت در نمایشگاه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی یکی از راه هوایی است که می تواند ارزش افزوده این محصولات را به کشور بازگرداند. 

وی یادآور شد: حمایت از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از این اقدامات است که بخشی از هزینه آن توسط صندوق شکوفایی و نوآوری تامین می‌شود. ما در سازمان تات نیز این آمادگی را داریم که تمام دانش موسسات در زمینه گل محمدی را به‌صورت رایگان در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان هسته‌های فناور قرار دهیم به شرطی که این محصولات تجاری سازی شوند و به زندگی مردم وارد شوند.

در حاشیه این مراسم مرکز پایلوت فرآوری گیاهان دارویی در باغ ملی گیاه شناسی افتتاح شد.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید