Iranian Agriculture News Agency

استفاده از سیستم‌های گلخانه‌ای راه نجات شهرهای دیم از کم آبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: راه نجات شهرهای دیم کار، استفاده از سیستم‌های گلخانه‌ای، گیاهان دارویی و پرورش ملهی به‌صورت متراکم است.

استفاده از سیستم‌های گلخانه‌ای راه نجات شهرهای دیم از کم آبی

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، رئیس سازمان در جلسه ستاد توسعه و ساماندهی گلخانه‌های استان گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان، احداث کشت و صنعت ها، صنایع تبدیلی، پایانه‌های صادراتی در جنوب استان و  آبیاری تکمیلی، گیاهان دارویی، سیستم‌های گلخانه‌ای غنی سازی مراتع، جنگل‌ها، باغات شیبدار در شمال استان از اولویت‌های این سازمان است.

مجید نبی پور با بیان اینکه در بخش زراعت میزان اشتغال‌زایی کمتر از باغبانی است افزود: سهم اعتبارات کشاورزی از سوی دولت باید با توجه به ظرفیت‌های موجود در این بخش  اعطا شود و در استان نیز اعتبار باید  بر اساس نیاز واقعی کشاورز تعلق بگیرد.

وی ادامه داد: راه نجات شهرهای دیم کار استفاده از سیستم‌های گلخانه‌ای، گیاهان دارویی و پرورش ماهی به‌صورت متراکم است.

مدیر باغبانی سازمان نیز اظهار داشت: افزایش تولید در واحد سطح، تولید محصول به‌صورت مستمر در طول سال، افزایش کیفیت محصول، صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش بهره‌وری، انتقال کشت‌های پر مصرف به گلخانه و کنترل مصرف آب و ... از جمله مهم‌ترین مزایای کشت در محیط‌های کنترل شده است.

محمد حسنی نسب ادامه داد: نوسانات ارز و تورم، عدم تمکین مالی متقاضیان، کمبود شدید اعتبارات بانکی از عوامل کاهش توسعه گلخانه‌ها در سه سال اخیر بوده است.

وی اضافه کرد: گلخانه‌های تابع اقلیم از سال 1401 در دو استان خوزستان و فارس به‌صورت پایلوت اجرا شده است که مساحت آن در خوزستان یک هکتار بوده و 14 رقم انگور در آن کشت شده است.

حسنی نسب با بیان اینکه مجوز یکصد هکتار برای کشت زیر سایه بان گوجه و میوه در شعیبیه شوشتر اخذ شده است، یادآور شد: هزینه کمتر احداث، کاهش تنش آبی ، افزایش کارایی عناصر، افزایش طول رشد دوره گیاه از جمله مزایای کشت زیر سایه بان است.

وی خاطرنشان کرد: بازگشت دوره سرمایه در این روش حداکثر یک و نیم سال است.

 

خبرنگار: حدیث چاروسایی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید