Iranian Agriculture News Agency

رفع تداخل اراضی و صدور سند برای اراضی کشاورزی دو اولویت دولت

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی طی حکمی علیرضا محمدنژاد داریانی را به‌عنوان سرپرست مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی منصوب و از تلاش‌های داداش نصیری در مدت تصدی این مسئولیت قدردانی کرد.

رفع تداخل اراضی و صدور سند برای اراضی کشاورزی دو اولویت دولت

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه تودیع و معارفه مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: پیش نیاز تأمین امنیت غذایی و تولید غذا، حفظ اراضی است چرا که تولید در اراضی محقق می‌شود و همکاران مدیریت امور اراضی وظیفه‌ای بسیار سنگین در این حوزه دارند.

وی حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی را وظیفه‌ای سنگین و سخت تلقی کرد و افزود: دشواری وظایف مدیریت امور اراضی به این دلیل است که در مورد اراضی تصمیم‌گیری می‌کند که مالکیت آن با فرد دیگری است و طبق قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، علیرغم احترام به مالکیت، به مالکان اجازه نمی‌دهد فعالیت دیگری به جز فعالیت کشاورزی داشته باشند مگر با اجازه کمیسیونی که در هر استان در این خصوص تصمیم‌گیرنده است و شرایط بسیار خاصی را ایجاد می‌کند که در بسیاری از موارد فاقد توجیه اقتصادی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزایش سرمایه‌گذاری در استان در حوزه‌های مختلف را با توجه به واگذاری زمین ممکن دانست و گفت: رشد سرمایه‌گذاری در استان بدون واگذاری زمین در مرحله نخست قابل تحقق نبود.

فتحی ادامه داد: تشخیص اهلیت متقاضی سرمایه‌گذاری، فرآیند واگذاری اراضی، مراقبت از اراضی پس از واگذاری و پایش آن برای اطمینان از اینکه زمین واگذار شده در راستای هدف اعلامی مورد استفاده قرار گرفته است از جمله وظایف دشواری است که مدیریت امور اراضی انجام می‌دهد.

وی رفع تداخل اراضی و صدور سند برای اراضی کشاورزی را دو اولویت دولت دانست که براساس قانون رفع موانع تولید، دولت خود را مکلف به انجام آن کرده است و افزود: این دو اولویت وظیفه بسیار سنگینی است و تفسیر و قضاوتی که در این حوزه انجام می‌شود بسیار حساس است و قضاوت‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود در معرض نظارت نهادهای بیرونی نیز قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی صدور سند برای اراضی کشاورزی را عاملی مهم برای حفظ کاربری کشاورزی اراضی دانست و گفت: امیدوارم فعالیت‌های خوبی که در این زمینه در استان انجام شد تداوم پیدا کند و سرعت آن نیز افزایش یابد تا بتوانیم تا پایان شهریورماه تعهداتی که در این خصوص داریم را عملیاتی کنیم.

فتحی بر استفاده از ظرفیت دانش و هوش مصنوعی در انجام فعالیت‌های امور اراضی تأکید کرد و گفت: روش‌های سنتی باید مورد تجدیدنظر قرار بگیرد و هر امکانی فناوری و دانش جدید فراهم کرده است باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد تا سرعت و دقت در کارها افزایش پیدا کند.

وی پنجره واحد زمین را یکی دیگر از اولویت‌های دولت دانست و افزود: پنجره واحد زمین را نباید صرفاً در حوزه صدور مجوز محدود کرد بلکه ظرفیتی است که می‌توانیم به وسیله آن از سنجش از راه دور برای شناسایی تغییر کاربری اراضی استفاده کنیم.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه ضمن تبریک دهه امامت و ولایت و هفته جهاد کشاورزی گفت: دوران شکل‌گیری جهاد سازندگی، دوران‌های طلایی مدیریت با مشارکت مردم در جمهوری اسلامی ایران بود و عملکردی که در آن دوره رقم خورد چه در عرصه محرومیت‌زدایی و چه در عرصه پشتیبانی جنگ بی نظیر بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجید نجفی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص رمز موفقیت جهاد سازندگی در دوران طلایی خود، گفت: حرکت با روحیه جهادی، فعالیت مخلصانه در راه کسب رضای خدا و وجود مدیران و فرماندهانی که خود پیشتاز و پیش‌قراول در همه فعالیت‌ها بودند از جمله رموز موفقیت جهاد سازندگی در دوران فعالیت خود است.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید