Iranian Agriculture News Agency

تولید 10 هزار گیلوگرم گل محمدی در بیضا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: با پایان برداشت گل محمدی از گلستان‌های این شهرستان افزون بر 10 هزار کیلوگرم محصول گل محمدی برای تولید هزار لیتر گلاب جمع‌آوری شد.

تولید 10 هزار گیلوگرم گل محمدی در بیضا

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، صدیقه مویدی بیان کرد: برداشت این گیاه معطر از نیمه اردیبهشت ماه آغاز شد و تا اواخر خردادماه ادامه داشت.

وی افزود: در حال حاضر چهار هکتار باغ گل محمدی در بیضا وجود دارد که نسبت به سال قبل یک هکتار افزایش سطح زیرکشت داشته است.

 به گفته مویدی؛ به طور میانگین از هر هکتار گلستان دو هزار و 500 کیلوگرم گل محمدی برای استحصال 250 لیتر گلاب برداشت می‌شود.

وی با اشاره به محصولات فرآوری شده از گل محمدی افزود: از ۸۰ درصد گل تولیدی برای گلاب گیری استفاده می شود، 15 درصد آن به‌صورت گلبرگ خشک برای تهیه گل قند، مربا و سایر مصارف خوراکی و حدود پنج درصد به‌صورت غنچه خشک به بازار عرضه می شود.

این مقام مسئول توضیح داد: بهترین زمان برداشت محصول گل محمدی قبل از طلوع آفتاب و قبل از گرم شدن هوا است.

وی خاطرنشان کرد: نیاز آبی بسیار کم، قابلیت کشت دیم، مقاومت به تنش‌های محیطی، امکان نگهداری پس از برداشت، قابلیت کشت در زمین‌های فقیر و سنگلاخی و مشارکت بالای زنان روستایی در پرورش و برداشت گل محمدی را می‌توان، از مزایای این کشت برشمرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا یادآور شد: توسعه کشت گیاهان دارویی با هدف حمایت از کشت گیاهان کم آب بر با توجه به ارزش افزوده بالا، قدم موثری در جهت اقتصاد خانوار، اشتغال‌زایی و مقابله با خشکسالی است.

 

خبرگار: شیدا اشتری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید