Iranian Agriculture News Agency

تولید ۵۶ هزار تن گوجه فرنگی در مزارع قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین از تولید بیش از ۵۶ هزار تن گوجه فرنگی در ۷۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد.

تولید ۵۶ هزار تن گوجه فرنگی در مزارع قیروکارزین

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس،  محمد حیدری بیان کرد: امسال به دلیل تغییرات آب و هوا، کار برداشت گوجه فرنگی با کمی تاخیر نسبت به سال گذشته و از نیمه دوم اردیبهشت ماه شروع شد و تا اواخر تیرماه ادامه دارد.

به گفته وی؛ سطح زیر کشت این محصول امسال نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشته و ارقام تولیدی شامل متین و بروبیو است.

این مقام مسئول با اشاره به خشکسالی در سال‌های اخیر و سیاست استفاده بهینه از منابع آب در کاشت محصولات کشاورزی و باغی، افزود: آبیاری مزارع گوجه‌فرنگی با استفاده از روش آبیاری تحت فشار انجام شده که باعث کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب شد.

حیدری افزود: استفاده از لوله‌های نواری به روش کاشت زیر پلاستیکی با صرفه‌ترین روش آبیاری است و نتیجه آن ذخیره آب و تاخیر در تبخیر آن است.

وی با بیان اینکه امسال در هر هکتار به طور متوسط ۸۰ تن محصول گوجه فرنگی برداشت می‌شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر استفاده از روش های نوین آبیاری، مرغوبیت خاک، استفاده بهینه از کود و سموم، کشت نشائی و مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی از دیگر عوامل افزایش عملکرد در مزارع گوجه فرنگی است.

این مقام مسئول به مراحل درجه بندی و بسته‌بندی محصول گوجه فرنگی اشاره کرد و افزود: با توجه به کیفیت درجه یک و دو محصول تولیدی، غالبا گوجه های درجه دو به مصرف کارخانجات رب گوجه فرنگی می‌رسد.

حیدری ادامه داد: محصول درجه یک در مراکز درجه بندی و در بسته‌های مناسب بسته‌بندی و علاوه بر مصرف در بازار داخلی، کدگذاری شده و به کشورهای عربی و روسیه صادر می‌شود.

وی یادآور شد: صادرات این محصول، ضمن ارز آوری باعث رونق کسب و کار در منطقه شده و شاهد تغییرات چشمگیری در اقتصاد و نهایتا معیشت کشاورزان هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین، افزایش عملکرد گوجه فرنگی در این شهرستان را دلیل اشتغال‌زایی فصلی برای کارگران این شهرستان و حتی شهرستان‌های دیگر  دانست و گفت: برای برداشت هر هکتار محصول از مزارع حدود 10 نفر مشغول به کار می‌شوند.

 

خبرنگار: شیدا اشتری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید