Iranian Agriculture News Agency

خاک ۲۰ میلیون هکتار از اراضی کشور مطالعه شده است

رئیس مؤسسه تحقیقات آب و خاک کشور با اشاره به جایگاه ویژه ایران در مطالعات خاکشناسی منطقه، بر لزوم افزایش اعتبارات این بخش تأکید کرد.

خاک ۲۰ میلیون هکتار از اراضی کشور مطالعه شده است

هادی اسدی رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به قدمت 70 ساله تحقیقات درزمینهٔ آب‌وخاک در کشور بیان کرد: موسسه خاکشناسی و حاصلخیزی خاک که امروز موسسه تحقیقات آب‌وخاک نام دارد؛ از سال ۱۳۳۱ درزمینهٔ مطالعات خاکشناسی و از سال ۳۶ درزمینهٔ مطالعات حاصل خیزی کار می‌کند و در سال‌های بعد نیز مطالعاتی درزمینهٔ فرسایش خاک، حفاظت خاک، شوری و مواردی ازاین‌دست نیز به شرح وظایف موسسه افزوده‌شده است.

وی افزود: درزمینهٔ مطالعات آب نیز، از سال ۴۸ مطالعات مربوط به آب ازجمله آبیاری قطره‌ای، سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار و ... انجام‌شده است.

رئیس موسسه تحقیقات آب‌وخاک کشور بابیان این‌که ایران درزمینهٔ مطالعات آب‌وخاک اگر قوی‌ترین کشور خاورمیانه نباشد، بین برترین‌ها دسته‌بندی می‌شود گفت: اغلب کشورهای مجاور ما اصلاً خاک‌شناس ندارند. این ساختار مطالعاتی، ساختاری است که ما طی دهه‌های گذشته ایجاد کرده‌ایم و مشابه آن در بسیاری از کشورهای منطقه وجود ندارد.

وی ادامه داد: در حوزه پوشش نقشه‌های خاکشناسی، بیش از ۲۰ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت مطالعات خاکشناسی قرارگرفته‌اند که مشابه آن در اکثر کشورهای منطقه وجود ندارد.

اسدی با اشاره به حجم بالای برنامه‌های مطالعاتی در چشم‌انداز این موسسه گفت: باید به‌جایی برسیم که کل منابع خاک سرزمین مطالعه و پایگاه‌های منابع خاک کشور تکمیل شود.

رئیس موسسه تحقیقات آب‌وخاک کشور تأکید کرد: بدون شک اعتبارات تأمین‌شده تکافوی نیازهای تحقیقاتی موسسه را نمی‌کند و مؤسسات پژوهشی در حال حاضر با کمبود اعتبارات مواجه‌ هستند. در شرایط فعلی بیش از تا ۸۵ درصد اعتبارات دستگاه‌ها صرف حقوق و مزایا می‌شود و نیاز است این مؤسسات موردحمایت جدی‌تری قرار گیرند.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید