Iranian Agriculture News Agency

اجرای سیستم آبیاری هوشمند در مقیاس 50 هکتار در شهرستان بستان آباد

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بستان آباد از اجرای سیستم آبیاری هوشمند بر اساس برنامه هدشاپ خبر داد.

اجرای سیستم آبیاری هوشمند در مقیاس 50 هکتار در شهرستان بستان آباد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر منیری بیان کرد: آبیاری هوشمند سیستمی است که آبیاری زمین مورد نظر را با توجه به نیاز آن زمان بندی می‌کند و به‌صورت خودکار در زمان‌های مختلف زمین را آبیاری می‌کند. کنترلرهای آبیاری هوشمند آب و هوا، شرایط خاک، تبخیر و میزان آب مورد نیاز گیاه را می‌سنجند و به شکل خودکار زمانبندی آبیاری را برای شرایط حال حاضر محل تنظیم می‌کنند.

وی اضافه کرد: آبیاری سنتی معمولاً در فواصل زمانی مشخص و به طور دستی انجام می‌شود که به تعیین ناکافی حجم آب مورد نیاز گیاه یا آبیاری بیش از حد و در نتیجه کاهش رشد گیاهان یا هدر رفتن آب منجر می‌شود. در مقابل، سیستم هوشمند آبیاری به داده‌هایی که در هر لحظه از مزرعه جمع‌آوری می‌شوند، متکی است، بنابراین امکان آبیاری دقیق براساس رطوبت خاک، شرایط آب و هوا و نیاز گیاهان فراهم می‌شود.

منیری توضیح داد: سیستم آبیاری هوشمند دارای مزایایی از جمله صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش هزینه‌های آبیاری، کنترل دقیق و هوشمند، حفاظت از گیاهان و ... بوده که امید است این روش که بخشی از طرح ملی آبیاری هوشمند وزارت جهادکشاورزی است در این شهرستان افزایش یابد و به بحران آبی کشور کمک شود.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید