Iranian Agriculture News Agency

برگزاری اولین جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر

اولین جشنواره پخت نان و غذا‌های نان پایه با استقبال گرم خانواده‌های روستایی و فعالان این صنف در شهرستان اهر برگزار شد.

برگزاری اولین جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر

  به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، به همت مدیریت جهادکشاورزی شهرستان اهر و به مناسبت گرامیداشت روز ملی گندم و نان، جشنواره پخت نان و غذا‌های نان پایه با مشارکت ۸۰ شرکت کننده از نانوایان، کشاورزان و اهالی روستا‌های این شهرستان برگزار شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر در این جشنواره با بیان اینکه سالانه ۲۵ هزار تن گندم در این شهرستان تولید می‌شود گفت: این جشنواره با هدف معرفی نان‌های باکیفیت سنتی، صنعتی و محلی و همچنین ترغیب خانواده‌ها برای استفاده نان‌های باکیفیت برگزار شد.

علی نجفی افزود: در این جشنواره بیش از ۵۸ نوع نان و غذای نان پایه در سه گروه  نان سنتی و محلی ، انواع ختاب، فطیر سنتی و غذای نان‌پایه و نان کامل (صنعتی و نیمه‌صنعتی) به نمایش درآمد.

مشاور رئیس سازمان و سخنگوی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در این جشنواره با بیان اینکه شورای انقلاب فرهنگی سال گذشته ۱۱ مناسبت جدید را برای درج در تقویم رسمی کشور تصویب کرده که هفت مناسبت آن با هدف توسعه نشاط اجتماعی و احیای فرهنگ روستا مربوط به تولیدات کشاورزی است گفت: براساس اعلام شورای انقلاب فرهنگی ۳۱ فروردین روز ملی گندم و نان، ۲۰ اردیبهشت روز گل محمدی و گلاب، ۳۱ مرداد روز عسل، ۲۵ شهریور روز خرما، پنج آبان روز زعفران، هفت آبان روز انار و چهار آذر روز زیتون در ضمیمه تقویم رسمی کشور ثبت شده است.

وحید کاظم زاده با بیان اینکه ثبت هت روز محصول در ضمیمه تقویم رسمی کشور بنا بر جشن‌ها و آئین‌های شکرگزاری این محصولات کشاورزی انجام شده است، ادامه داد: سال زراعی گذشته با توجه به نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی در جهت خودکفایی محصولات اساسی به ویژه گندم، وزارت جهاد کشاورزی در کنار کشاورزان برای خودکفایی در محصول اساسی گندم شرایطی را ایجاد کرد که با وجود خشکسالی های اخیر، کشور در گندم نان به خودکفایی برسد که این مهم محقق شده است.

مشاور رئیس سازمان و سخنگوی سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم و در سال گذشته در تولید گندم نان به خودکفایی رسیدیم، گفت: ارتقای کمی و کیفی تولید گندم تا آرد کامل نان که به دست مصرف کنندگان برسد، در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی با بیان اینکه طبق اعلام مسئولین وزارت اقتصاد با اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان، در سال نخست اجرای این طرح مصرف آرد حدود ۱.۵ میلیون تن کاهش یافت که معادل صرفه‌جویی ۲۷ هزار میلیارد تومان در هزینه‌های ملی است، خاطرنشان کرد: با احتساب این آمار ، کاهش هزینه‌ای که در دوسال گذشته به واسطه طرح هوشمندسازی در حوزه عرضه نان انجام شده است، سه میلیون تن معادل ۵۴ هزار میلیارد تومان و مصرف ۴۰ میلیون نفر بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن زاده مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در مدیریت جهادکشاورزی شهرستان اهر نیز طی سخنانی ضمن تعظیم و تکریم مقام و منزلت نان، به ابعاد و زوایای تولید گندم و لزوم گرامیداشت این نعمت الهی پرداخت.

در این جشنواره ضمن نمایش نان‌های برگزیده از جمله نان روغنی دو متری پخته شده و معرفی تولیدات برتر و ارقام مختلف گندم تولیدی در شهرستان ، از منتخبان و فعالان این جشنواره  تقدیر شد.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید