Iranian Agriculture News Agency

فضای مجازی در ترویج الگوی ملی کشت مورد استفاده قرار گیرد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: الگوی کشت باید با همکاری همه دستگاه‌ها استفاده شود و استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای اقناع کشاورزان در این حوزه مورد توجه جدی قرار گیرد.

فضای مجازی در ترویج الگوی ملی کشت مورد استفاده قرار گیرد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در کارگاه آموزشی الگوی کشت محصولات زراعی استان آذربایجان شرقی، با حضور مشاور معاون وزیر در زمینه الگوی کشت، مسئول نظارت بر الگوی کشت سازمان تات، مسئول دبیرخانه الگوی کشت وزارتخانه، موسسه تحقیقات دیم و سازمان تحقیقات برگزار شد ضمن تسلیت شهادت شهدای خدمت، بر لزوم همکاری همه دستگاه‌ها در اجرای الگوی ملی کشت تأکید کرد و گفت: نمایندگان دستگاه‌های مختلف باید در جلساتی که مربوط به الگوی کشت است حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم الگوی کشت را به‌صورت کامل عملیاتی کنیم باید در سطح ملی ارگان‌های مختلف را در اجرای آن دخیل و درگیر کنیم تا با ابلاغ به استان‌ها، زمینه همکاری بیشترادارات کل استانی در اجرای الگوی کشت فراهم شود.

فتحی توضیح داد: باید این حقیقت را برای همه بهره‌برداران و کشاورزان تبیین کنیم که اگر کشت متناسب الگو انجام شود و کشاورز با مدیریت منابع، استفاده بهینه از آب و برداشت محصول متناسب با آن را انجام ندهد در آینده دچار مشکل خواهند شد.

وی یادآور شد: باید برای کشاورزان تبیین کنیم که محصولی که ما در قالب الگوی کشت به آنها پیشنهاد می‌دهیم محصولی است که بیشترین میزان رفاه و درآمد را برای کشاورز به همراه خواهد آورد و این به ترویج مناسب الگوی کشت وابسته است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی توضیح داد: اگر کشاورز این حقیقت را بپذیرد که آبی که در حال حاضر به کشت چغندر و گوجه فرنگی و سایر محصولاتی که به میزان قابل توجهی آب مصرف می‌کنند اختصاص یابد تا پنج سال دیگر آبی برای کشت این محصولات باقی نمی‌ماند داوطلبانه الگوی کشت ابلاغی را اجرا می‌کند.

فتحی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در اجرای طرح تغییر الگوی کشت رتبه برتر کشور را از آن خود کرده است، گفت: الگوی کشت مسئله‌ای است که جبر طبیعت ما را به اجرای آن وا داشته است. امیدوارم در آینده نیز با حمایت‌هایی که ستاد وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌دهد بتوانیم هر چه بهتر این طرح را اجرا کنیم. ما نباید در موضوعی حد توقف داشته باشیم. فضای مجازی یک ظرفیت بسیار خوب است که باید در اصلاح الگوی کشت از آن استفاده می‌کنیم. اگر خود را به روش‌هایی از قبیل چهره به چهره محدود کنیم که در گذشته وجود داشته است عملاً به موفقیتی در این حوزه دست پیدا نمی‌کنیم.

وی گفت: کارشناسان پهنه باید گروه‌هایی در شبکه های اجتماعی ایجاد کنند که همه بهره برداران و کشاورزان پهنه در آن عضویت داشته باشند و مطالب و محتواهایی که در خصوص الگوی کشت و دیگر موضوعات مرتبط نیاز است را در این گروه‌ها انعکاس دهیم تا کشاورزان به صورت مستمر در معرض این اطلاعات قرار گیرند.

فتحی با اشاره به نقشی که بازار در حوزه محصولات کشاورزی دارد، گفت: کشاورزی قراردادی می‌تواند مسئله بازار محصولات کشاورزی را به طور کامل حل کند.

وی با تأکید بر اهمیت اقناع کشاورزان خصوصاً در مواردی از قبیل مبارزه با علف هرز گفت: در یکی از شهرستان‌ها کشاورزان مبارزه با علف‌های هرز را جدی نگرفته بودند و ما برای اینکه از بروز خسارت پیشگیری کنیم مستقیماً برای مبارزه با علف‌های هرز اقدام کردیم و کشاورزان که اثر این اقدام را در افزایش محصولات خود دیدند، در سال زراعی بعد مبارزه با علف‌های هرز را به‌صورت جدی مورد توجه قرار دادند.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید