Iranian Agriculture News Agency

استخرهای کشاورزی به چرخه تولید آبزیان ملحق می شوند

معاون مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: استخرهای کشاورزی به چرخه تولید آبزیان ملحق می‌شوند.

استخرهای کشاورزی به چرخه تولید آبزیان ملحق می شوند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  فیروز طلوع حیات بیان کرد: در سالی که توسط رهبر فرزانه انقلاب با نام "جهش تولید با مشارکت مردم" مزین شده است، به‌منظور بهره‌برداری دو منظوره از استخرهای کشاورزی برای فعالیت‌های آبزی پروری توام با تولید سایر محصولات زراعی و باغی نشستی مشترک با حضور مسئولین مدیریت  شیلات و مدیریت آب و خاک سازمان برگزار شد.

وی افزود: این جلسه در جهت تحقق اهداف طرح جهادی آبزی‌پروری در استخرهای ذخیره کشاورزی و در راستای تفاهم نامه مشترک بین معاونت آب و خاک وزرات جهادکشاورزی و سازمان شیلات ایران، برگزار شد.

طلوع حیات با بیان اینکه هم‌اکنون وجود استخرهای ذخیره آب کشاورزی در مزارع کشاورزی استان، پتانسیل‌های بالقوه‌ای را برای تولید آبزیان فراهم آورده است گفت: توام بودن زمان پرورش ماهی با فصل زراعی و ایجاد درآمد قابل توجه آن، سبب پذیرش آبزی‌پروری از سوی کشاورزان نقاط مختلف روستایی استان شده است.

وی توضیح داد: بدیهی است استان آذربایجان شرقی با دارا بودن استخرهای ذخیره و استفاده بهینه از امکانات بالقوه آبی همچنین غنی‌سازی آب کشاورزی، پتانسل افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی، اشتغال‌زایی، افزایش بهره‌وری آب، افزایش درآمد و سرانه مصرف آبزیان در نقاط روستایی را دارد.

طلوع حیات گفت: آنچه که مدیریت شیلات در اهداف جهش تولید مدنظر دارد، افزایش سهم استخرهای ذخیره آب کشاورزی در مجموع تولید آبزیان در سطح استان است به نحوی که ضمن ایجاد اشتغال مولد برای روستائیان، شیوه مدیریتی در آبزی پروری استان به سمت کاهش هزینه ساخت و ساز و استفاده بهینه از منابع آبی سوق داده شود.

طلوع حیات ادامه داد: طبق هم اندیشی انجام شده با مسئولان مدیریت آب و خاک سازمان، از این پس احداث استخرهای آب کشاورزی در تمام پروژه‌های آب و خاک (از قبیل پروژه های آبیاری تحت فشار وکم فشار و... ) با توجه به توجیه بهره‌برداران طوری طراحی و اجرا می‌شوند که قابلیت پرورش ماهی در آنها فراهم شود و همچنین استخرهایی که در شهرستان‌های استان قابلیت‌های فعالیت در زمینه پرورش ماهی را دارند با شناسایی و هماهنگی مدیریت‌های مربوطه شرایطی فراهم خواهد شد تا در چرخه تولید ماهیان خوراکی قرار گیرند.

وی ضمن دعوت از صاحبان استخرهای ذخیره آب کشاورزی برای مشارکت در تولید آبزیان یادآور شد: متقاضیان می‌توانند ضمن اخذ اطلاعات از کارشناسان شیلات استان، با آورده مالی کم نسبت به خرید بچه ماهی و اجرای عملیات آماده سازی برای پرورش، اقدام کرده و در کنار تولید سایر محصولات کشاورزی درآمد مضاعفی از تولید و پرورش ماهی کسب کنند.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید