Iranian Agriculture News Agency

دلسردی کشاورزان از تولید، امنیت غذایی را دچار تهدید می‌کند

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران دلسردی کشاورزان از تولید را تهدید کننده امنیت غذایی دانست و افزود: بیش از یک سال است که همه اقدامات در زمینه اتصال اتاق اصناف کشاورزی به سامانه ملی مجوزها را انجام داده‌ایم.

دلسردی کشاورزان از تولید، امنیت غذایی را دچار تهدید می‌کند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، قاسم پیشه‌ور در مراسم گرامیداشت روز اصناف که با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، مدیرکل امور اقتصادی و دارائی استان، نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی و رئیس اتاق اصناف کشاورزی برگزار شد،گفت: در سال ۱۴۰۰ جامعه کشاورزی ما چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود که اکنون به پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است یعنی روز به روز زمین ابعاد اقتصادی و کاربری خود را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: آسیب ها و مشکلات بخش کشاورزی در مجلس باید به‌صورت جدی پیگیری شود. اشکال کار این است که هریک از مراجع در هر تلاشی که می‌کنند، بخشی عمل می‌کنند و باید با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم این تلاش‌های جزیره‌ای، متمرکز و ساماندهی شود.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های قانونی ابلاغ شده در حوزه کشاورزی تأکید کرد و افزود: باید از روزمرگی فاصله بگیریم و تلاش کنیم مشکلاتی که در بخش کشاورزی وجود دارد را حل کنیم. در زمان مجلس هشتم و نهم ابلاغ شد که در هر شهرستان یک قاضی ویژه در زمینه موضوعات مرتبط با کشاورزی داشته باشیم.

پیشه‌ور با اشاره به اهمیت حوزه کشاورزی گفت: در هشت سال دفاع مقدس امنیت غذایی آسیب ندید، اما پس از ایجاد تنش و جنگ بین روسیه و اوکراین در این زمینه با مشکل مواجه شدیم.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات را از بخش روستا، شهرستان، استان و کشور پیگیر شوید تا حل شوند. کشاورز با تمام سختی‌ها غذا را تأمین می‌کند، وزارت راه وظیفه حمل‌ونقل محصولات را دارد، اما آیا کانتینر به اندازه کافی داریم؟

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در کشاورزی زیر ۱۹ درصد و در بخش سرمایه‌گذاری بالای ۲۹ درصد است، چون سودآوری بیشتری دارد؛ مسئولان بدانند اگر کشاورز دلسرد شده و از عرصه تولید ناامید شود کسی نمی‌تواند او را به عرصه تولید برگرداند.

پیشه‌ور گفت: اگر کشاورز بتواند معیشت خود را تأمین کند، روستا را رها می‌کند و افزایش جمعیت در شهرها و کلان‌شهرها را به دنبال خواهد داشت که این‌ها آسیب‌های کشاورزی هستند.

وی معضلات انرژی را یکی از موانع موجود در عرصه کشاورزی دانست و گفت: سال ۸۸ قانونی مصوب شد که کشاورزان استفاده از گازوئیل را محدود کنند تا دولت در عوض به آن‌ها برق تخصیص بدهد اما اکنون نه گازوئیل می‌دهند نه برق!

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران وظیفه اتاق اصناف کشاورزی را سازماندهی و نظم ‌بخشی صنفی دانست و ادامه داد: در اتاق اصناف کشاورزی در سراسر کشور ۴۷۴ شهرستان دفتر وجود دارد که ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر در آن فعالیت می‌کنند اما با روند فعلی مسئولین در خصوص پروانه‌های اتاق اصناف کشاورزی این دفاتر تعطیل می‌شود چراکه ما حمایت دولتی نداریم.

پیشه‌ور با اشاره به مزایای صدور پروانه برای کشاورزان توضیح داد: در کشورهای دیگر محصولات کشاورزی دارای شناسنامه هستند و مصرف‌کننده می‌تواند به اطلاعات کاملی در خصوص محل تولید محصول و نهاده‌هایی که برای رشد آن استفاده ‌شده است دست پیدا کنند که این حق مصرف‌کننده است و مردم ما نیز باید از این حق برخوردار باشند.

وی یادآور شد: بیش از یک سال و هشت ماه است که پروانه الکترونیکی صادر می‌کنیم اما مسئولین مربوطه از اتصال سامانه ما به سامانه جامع سرباز می‌زنند که این مسئله مورد اعتراض وزیر جهاد کشاورزی نیز قرار گرفت و براساس قانون در این زمینه ترک فعل انجام شده است. اگر این رویه اصلاح نشود حتماً به امنیت غذایی آسیب وارد می‌شود و این شائبه ایجاد می‌شود که شاید برخی قصد دارند با توجیه تنظیم بازار، باب واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی را باز کنند.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید