Iranian Agriculture News Agency

آغاز برداشت گندم از مزارع غلات شهرستان هوراند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هوراند از آغاز عملیات برداشت گندم از سطح هفت هزار و 800 هکتار از مزارع کشاورزی این شهرستان خبر داد.

آغاز برداشت گندم از مزارع غلات شهرستان هوراند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، سیدرضا تاج الدینی گفت: با توجه به بارش‌های مناسب فصل بهار و به برکت اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، شاهد افزایش عملکرد خیلی خوب مزارع این شهرستان در تمامی ارقام و در روستاهای مختلف نسبت به سال‌های گذشته هستیم و این میزان افزایش تولید نوعی رکورد شکنی برای شهرستان محسوب شده که با وجود شرایط آب و هوایی مناسب و بارندگی‌های خوب، استفاده از بذر و تاریخ کشت مناسب، مصرف بهینه کودهای ازته، فسفاته و پتاسه، کنترل بموقع و موثر عوامل خسارت‌زا، مدیریت بهینه مزارع توسط کشاورزان در کنار سایر اقدامات فنی کارشناسان در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها محقق شده است.

وی توضیح داد: عمده ارقام گندم کشت شده در مزارع شهرستان هوراند شامل ارقام ایوان، جام، صدرا، رصد، باران و آذر2 است و عملیات برداشت این محصول استراتژیک از چند روز گذشته یعنی 15 تیر آغاز شده و تا اواخر مرداد ادامه خواهد داشت.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان هوراند افزود: به‌منظور خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان تعداد دو مرکز خرید گندم به اسامی تعاونی هوراند، تعاونی مجیدآباد در این شهرستان فعال شده و آماده خرید گندم تحویلی کشاورزان بر اساس قیمت خرید تضمینی دولت که به مبلغ 175 هزار ریال برای هر کیلوگرم محصول گندم ابلاغ شده، است.

 وی ادامه داد: کشاورزان محترم می‌توانند با هماهنگی مسئولان خرید نسبت به تحویل محصول تولیدی خود اقدام کنند.

تاج الدینی خاطرنشان کرد: به کشاورزان توصیه می‌شود به‌منظور کاهش تلفات در امر برداشت گندم که تاثیر مستقیم بر میزان تولید و در آمد کشاورزان دارد، از ورود کمباین‌های فاقد برچسب معاینه فنی به مزارع جلوگیری کنند و با حضور در مزرعه در زمان برداشت به کار کمباین‌داران نظارت کافی داشته باشند.

وی یادآور شد: در حال حاضر 30 دستگاه کمباین در عملیات برداشت گندم شهرستان فعالیت داشته و پنج گروه کارشناسی کنترل ضایعات برداشت در سراسر شهرستان هوراند را بر عهده دارند که علاوه بر نظارت بر کارکرد و تنظیمات کمباین‌ها، توصیه‌های فنی را برای کمباین داران و کشاورزان ارائه می‌کنند.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید