Iranian Agriculture News Agency

وضعیت بیماری های دام در استان آذربایجان شرقی تثبیت شده است

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی وضعیت بیماری‌های دام در استان را تشریح کرد.

وضعیت بیماری های دام در استان آذربایجان شرقی تثبیت شده است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، بهروز احمد زاده گفت: در سال 1402 پوشش واکسیناسیون بیماری تب برفکی گاوی افزایش داشته و پیگیری واکسیناسیون در کانون و حوزه قرنطینه واحدهای آلوده به‌صورت مستمر انجام شده است، از این رو شاهد کاهش بیماری در اوایل سال 1403 هستیم.

وی افزود: در خصوص واکسیناسیون بیماری تب برفکی گوسفندی نیز جمعیت گوسفندی استان در دو نوبت در سال مورد واکسیناسیون قرار می‌گیرند که افزایش سطح پوشش این واکسن، در کاهش رخداد بیماری تب برفکی در جمعیت گوسفندی استان نقش موثری داشته و جمعیت گوسفندی استان نیز از سطح ایمنی مطلوبی برخوردار است.

احمدزاده در خصوص اقدامات صورت گرفته در خصوص پیشگیری از بیماری هاری در دام‌ها بیان کرد: واکسیناسیون علیه بیماری هاری توسط همکاران بخش دولتی و بخش خصوصی از طریق قرارداد خرید خدمت توسط این اداره انجام می‌گیرد که در سه ماهه اول سال 1403 شاهد افزایش دو برابری پوشش سالانه واکسیناسیون جمعیت سگ های صاحب‌دار بوده‌ایم و نمونه برداری و پیگیری ویژه واکسیناسیون در کانون بیماری و حوزه قرنطینه به‌منظور کسب آمادگی موثر به‌منظور کنترل و پیشگیری از خطرات احتمالی، از اقدامات ویژه اداره کل است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان همچنین افزایش میزان واکسیناسیون در قالب طرح ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک را در سه سال اخیر چشمگیر دانست و افزود: واکسیناسیون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک طی سال‌های اخیر افزایش سه برابری داشته و متعاقباً شاهد کاهش بروز بیماری و تلفات و خسارات بوده‌ایم. با توجه به زمان‌‍‌بندی واکسیناسیون PPR، تخصیص به موقع اعتبارات خریدخدمت در فصل بهار اجرای صد در صدی پیش‌بینی این واکسن را محقق خواهد ساخت.

وی همچنین در خصوص بیماری بروسلوز دامی گفت: واکسیناسیون علیه بیماری بروسلوز در جمعیت دام سبک و سنگین سالیانه حتی فراتر از پیش‌بینی‌ها انجام می‌شود و شناسایی موارد بیماری بروسلوز در جمعیت گاوداری‌های صنعتی استان بیش از پیش‌بینی انجام شده است.

احمدزاده یادآور شد: کانون‌های این بیماری در استان هم‌اکنون دو کانون است که در مدت مشابه سال قبل سه کانون بوده است، همکاران ما همچنان با جدیت به وظایف خود عمل می‌کنند و حذف دام‌های آلوده شناسایی شده در تست غربالگری بیماری بروسلوز در گاوداری‌های صنعتی استان با حساسیت به‌صورت مستمر ادامه دارد.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید