Iranian Agriculture News Agency

برگزاری هفتمین کاروان ترویج بهره‌وری کشت پاییزه در مرند

هفتمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی پاییزه (سال ۱۴۰۳-۱۴۰۴) در شهرستان مرند برگزار شد.

برگزاری هفتمین کاروان ترویج بهره‌وری کشت پاییزه در مرند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اسماعیل الهیاری بیان کرد: این کاروان به‌طور همزمان با ۳۱ استان کشور از ۹ مهرماه آغاز شد. هدف از این کاروان، بسیج محققان، کارشناسان و مروجان کشاورزی برای حضور در عرصه تولید محصولات زراعی، پاسخگویی به سؤالات کشاورزان و مسئله‌یابی در این حوزه است. همچنین ارائه راهکارهای علمی و فناورانه برای حل مسائل، با هدف جریان‌سازی اجتماعی و نهادینه‌سازی فرهنگ الگوی کشت ملی از دیگر اهداف این برنامه به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: این کاروان براساس برنامه‌ریزی، با تمرکز بر ارتقای بهره‌وری آب در دیمزارها، جبران خلأ عملکرد مزارع از طریق افزایش ضریب نفوذ دانش و توسعه کشت گیاهان پاییزه برگزار می‌شود. توسعه کشت دانه‌های روغنی، اصلاح و مدیریت کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه‌ها و ترویج بیمه مدیریت مخاطرات و تاب‌آوری نیز از محورهای مهم این برنامه است.

الهیاری افزود: در این کاروان هشت برنامه آموزشی و ترویجی به میزبانی تعاونی‌های تولید کشاورزی میشو و الانجق در شهرستان مرند برگزار می‌شود. برنامه‌هایی مانند مدیریت آب و خاک، تغذیه گیاهی، آبیاری تحت فشار، توصیه‌های کودی و بیمه کشاورزی از موارد مورد توجه در این برنامه‌ها هستند.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت کارشناسان استانی و شهرستانی، تأکید کرد: کشاورزان، بهره‌برداران، مددکاران ترویجی و مدیران تشکل‌های کشاورزی به عنوان گروه‌های هدف در این برنامه‌ها حضور خواهند داشت.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند نیز خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی کشاورزان، ارتباط مستقیم با کارشناسان و جریان‌سازی آموزشی و ترویجی در سطح شهرستان، از جمله اهداف کلیدی این برنامه است. حضور میدانی مسئولان در کنار کشاورزان نیز به مسئله‌یابی و ارائه راهکارهای علمی کمک شایانی می‌کند.

در پایان مراسم، مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدی میشو شهرستان مرند به ۱۹ نفر از کلزاکاران نمونه شهرستان، لوح تقدیر اهدا کرد و به هر کدام یک کیسه گوگرد بنتونیت‌دار و هیومیک اسید تحویل داد.

 

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید