Iranian Agriculture News Agency

افتتاح طرح ۲۳۰ هکتاری شبکه پایاب سد سهند در هشترود

به مناسبت هفته دولت و با حضور سرپرست استانداری آذربایجان شرقی طرح ۲۳۰ هکتاری شبکه پایاب سد سهند در هشترود با ۱۳۰ کیلومتر لوله گذاری و ۹۲ میلیارد تومان هزینه کرد افتتاح شد.

افتتاح طرح ۲۳۰ هکتاری شبکه پایاب سد سهند در هشترود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، به مناسبت هفته دولت و با حضور سرپرست استانداری آذربایجان شرقی طرح ۲۳۰ هکتاری شبکه پایاب سد سهند در هشترود با ۱۳۰ کیلومتر لوله گذاری و ۹۲ میلیارد تومان هزینه کرد افتتاح شد که در قالب این طرح تامین آب شرب سه روستا نیز افتتاح شد.

در این آیین اعلام شد که ۱۵ میلیون متر مکعب از آب سد سهند برای صنایع و ۵۶ میلیون مترمکعب برای کشاورزی اختصاص یافته است.

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی نیز در آیین افتتاح این طرح گفت: احداث سد‌ها بدون تاسیس و بهره برداری از شبکه‌های پایاب کارایی چندانی ندارد.

تراب محمدی افزود: شهرستان هشترود با وجود اینکه در ضلع جنوبی رشته کوه سهند قرار گرفته و از نظر منابع آبی غنی است اما تا قبل از احداث سد سهند و ساخت شبکه پایاب بهره چندانی از آن وجود نداشت.

وی اضافه کرد: تلاش برای تکمیل شبکه پایاب سد سهند نمود اراده دولت برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام و اجتناب از آغاز طرح‌های جدید است.

محمدی یادآوری کرد: آقای دکتر پزشکیان در جلسه اخیر خود با استانداران اعلام کردند که هیچ طرح جدیدی در کشور بدون تامین اعتبار لازم آغاز نخواهد شد.

وی با بیان اینکه هشترود از زمان‌های قدیم به انبار غله استان معروف بوده است توضیح داد: سهم شهرستان در تامین امنیت غذایی آذربایجان شرقی غیرقابل اغماض است.

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به دستاورد‌های استان در حوزه کشاورزی افزود: در سه سال اخیر سطح گلخانه‌ها از ۲۵۰ به ۴۵۰ هکتار افزایش یافته است.

محمدی با بیان اینکه در ۳ سال گذشته در حوزه کشاورزی ۱۰ هزار میلیارد تومان در استان هزینه شده است گفت: در تولید گوشت قرمز ۱۲.۴ درصد و در تولید گوشت سفید ۱۱.۲ درصد در استان افزایش تولید داشتیم و خودکفا شدیم.

وی گفت: هزار پروژه قبل از دولت سیزدهم در استان نیمه کاره مانده بود.

محمدی درباره سد شهریار گفت: بیش از ۹۸۰ میلیارد تومان هزینه شده و ۳ درصد از این سد باقی مانده و نیاز به ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

وی تاکید کرد: باید با تقویت معیشت کشاورزان ضمن تامین نیاز‌های آنان از مهاجرت و حاشیه نشینی این تلاشگران مولد در شهر‌ها جلوگیری کنیم.

نماینده مردم هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران مجلس هم با بیان اینکه ۶۰ درصد مردم در روستا‌ها ساکن هستند گفت: باید برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان مشکل آب روستاییان حل شود.

فرامرز شهسواری افزود: متاسفانه الان صنعت و کشاورزی هشترود با مشکل برق مواجه است که با ایجاد پست برق ۴۰۰ کیلو وات هشترود که به مناقصه رفته و تا ۲ سال آینده تکمیل خواهد شد این مشکل رفع خواهد شد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: برای ۷ هزار و 500 هکتار از اراضی پایاب سد سهند که ۵۵ درصد آن تکمیل شده بیش از ۱۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

یوسف غفارزاده گفت: در سطح استان ۲۵ هزار هکتار اراضی پایاب سد وجود دارد که بیش از ۲۰۰ هزار همت برای تکمیل شبکه‌ها نیاز است.

وی گفت: ۴۵ درصد مابقی پایاب سد سهند تا پایان شهریور سال آینده با ۱۳۵ کیلومتر لوله گذاری و با ۹۲ میلیارد تومان تکمیل خواهد شد.

فرماندار شهرستان هشترود گفت: فاز یک در حال تکمیل است و فاز‌های سه و چهار در حال لوله گذاری است.

فرید قشلاقی خواستار آبرسانی برای مصرف آب شرب در شهر هشترود از سد کلقان شد.

گفتنی است با حضور تراب محمدی اولین سردخانه میوه و تره بار سیستم آمونیاک و هوشمند استان در شهرک صنعتی پروفسور هشترودی افتتاح شد.

این سرخانه در 6 هزار و 800 متر مربع با ۶۰ میلیارد تومان هزینه احداث شده و برای ۲۰ نفر مستقیم و ۱۰۰ نفر غیر مستقیم ایجاد شغل خواهد کرد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید