Iranian Agriculture News Agency

مشاورعالی و دستیار وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

توسعه پایدار کشاورزی کشور تحت وزارت نیکبخت امکانپذیر خواهد بود

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی، با تبیین راهبردهای مورد نظر وزیر جهاد کشاورزی گفت: صادرات بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ یک میلیارد دلار افزایش داشته، و تراز تجاری، دو میلیارد دلار بهبود یافته است که این حاصل سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و تلاش تولید کنندگان و فعالان بخش است.

توسعه پایدار کشاورزی کشور تحت وزارت نیکبخت امکانپذیر خواهد بود
جانعلی بهزاد نسب در گفت‌وگو باخبرنگار ایانا در ارتباط با سیاستهای کلی محمدعلی نیکبخت در مسند وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از سیاست های کلی وزیر جهاد کشاورزی افزایش حداکثری ظرفیت تولیدات کشاورزی با حفظ پایدار منابع پایه و افزایش بهره‌وری با بهره‌گیری از مهارت‌های فنی روز و دستاوردهای دانش بنیان است که برای نمونه می‌توان به استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری به جای آب یاری غرق‌آبی با هدف بهره‌وری آب و یا افزایش تولید در واحد سطح در مزارع نوین پرورش میگو اشاره کرد.
 
وی استراتژی بعدی وزیر جهاد کشاورزی را تولید با هدف صادرات دانست و گفت: زمانی که تولید با رویکرد توسعه صادرات برنامه ریزی می شود، پیش نیاز تامین بازار داخل و ذخایر استراتژیک دیده شده و کیفیت محصولات با هدف پیدا کردن و حفظ بازار صادراتی افزایش پیدا می کند. از سوی دیگر بازارسازی‌ها و بازاریابی‌های خارجی به دلیل برنامه ریزی‌های از پیش انجام شده برای تولید با این هدف، با ثبات، پایدار و قابل اطمینان خواهند بود.
 
بهزادنسب یکنواختی در تولید را با رعایت مؤلفه‌هایی مانند ثبات در تولید و نیز رشد یکنواخت و قابل برنامه‌ریزی تولید یکی دیگر از سیاستهای راهبردی نیکبخت دانست و گفت: حفظ بازارهای خارجی مستلزم یک جریان یکنواخت برای تامین است که در صورت رشد حداکثری تولید با نگاه صادرات محقق می شود.
 
وی ادامه داد: دانش بنیان کردن بخش و تولیدات کشاورزی و مدرن سازی مراکز ترویج نیز از سیاستهای مهمی است که طی یک ساله اخیر در دستور کار قرار گرفته و با قدرت دنبال می شود، دانش بنیان کردن کشاورزی و رسوخ دانش به مزارع نیازمند فعالیت حوزه ترویج به عنوان نقطه اتصال بین تولید دانش و مزرعه است. مراکز ترویج باید از حالت دولتی خارج شده، و منافع بخش ترویج باید به افزایش محصولات کشاورزی گره بخورد که تدوین و اجرای یک برنامه راهبردی قابل رصد در این زمینه را می طلبد.
 
 
نیکبخت؛ چالشها، اقدامات و دستاوردها
 
مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی گفت: نیکبخت ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت و در حال حاضر در آستانه یک سالگی فعالیت خود به عنوان وزیر جهاد کشاورزی است. زمانی که نیکبخت در مسند وزارت جهاد کشاورزی نشست، فضای عمومی حاکم بر بخش کشاورزی و این وزارتخانه درگیر ناملایمات و چالش‌های مدیریتی بود و به نوعی بلاتکلیفی در سطح ستاد و مدیریت های استانی وزارت جهاد کشاورزی مشهود بود.
 
وی با یاد آوری این که بازار مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز تلاطم شدیدی داشت و ما را برای تامین بازار داخلی این سه محصول استراتژیک به شدت به واردات وابسته کرده بود گفت: این بی ثباتی تا حدی بود که شایعه افزایش قیمت گوشت مرغ به 200 هزار تومان و گوشت قرمز به یک میلیون تومان پخش می شد. ذخایر خوراک و نهاده های دام و طیور کشور به شدت محدود شده بود. به نحوی که نیاز روزمره مرغداری‌ها و دامداری‌ها به زحمت برطرف می‌شد و گاهی تولید کننده‌ها ماه‌ها در نوبت تامین نهاده ها انتظار می کشیدند.
 
بهزاد نسب افزود: از سوی دیگر کشور با نوسان شدید در بازار سه محصول پرمصرف کشاورزی، یعنی گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز مواجه بود. در فصل برداشت این محصولات جذب بازار یا صنایع نشده و این محصولات از بین می‌رفتند و از سمت دیگر خارج از فصل برداشت، بلافاصله شاهد کمبود این محصولات در بازار و افزایش غیر قابل کنترل قیمت آنها می‌شدیم.
 
وی ادامه داد: کشاورزی ما با کشاورزی دانش بنیان فاصله زیادی داشت و با رگود جدی در این زمینه مواجه بودیم. مراکز ترویج ما دچار چالش بسیار زیادی بودند و کمتر فعالیت جدی و برنامه‌ریزی شده را دنبال می‌کردند. ایستگاه‌های تحقیقاتی ما نیز نسبتاً نیمه فعال بودند. مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی گفت: زمانی که نیکبخت وزارت را بر عهده گرفت، با رویکرد آرامش و تعامل به جای تقابل، تغییرات در سطح مدیریتی وزارتخانه را در حد اقل ممکن نگاه داشت.
 
وی با این باور به استفاده از استفاده حداکثری از همه ظرفیت ها و نیز این که تغییرات مدیریتی گسترده در سطح وزارتخانه،تا زمان تسلط مدیران جدید در کار باعث تحمیل شوک به بازار محصولات کشاورزی و قوت روزانه مردم خواهد شد، حتی با مهره‌هایی که کارایی کافی نداشتند و یا مسیرهای اشتباهی را می‌رفتند نیز با تعامل برخورد کرد.
 
بهزاد نسب اضافه کرد: در نتیجه اجرای سیاستهای نیکبخت، امروز ما از وارد کننده گوشت مرغ به صادر کننده این محصول تبدیل شده‌ایم و از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا به امروز علاوه بر اینکه تامین بازار داخلی و ذخائر استراتژیک از محل تولید داخل انجام شد ،۳۶۰۰ تن گوشت مرغ از کشور صادر شده است که این در اثر اجرای سیاست تولید حداکثری وزارتخانه با افزایش جوجه ریزی از حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون قطعه، تا ۱۵۰ میلیون قطعه در ماه محقق شده است.
 
وی با یادآوری این که در سال ۱۴۰۰ ما وارد کننده تخم مرغ بودیم ولی بر اساس آخرین آمار، در سال ۱۴۰۲ صنعت طیور ما صادرات ۱۱۰ هزار تن تخم مرغ را محقق کرده است گفت: آنچه در این ارتباط اهمیت دارد این است که تمام این اقدامات توسط بخش غیر دولتی و در قالب تشکل‌ها انجام شده است. اتحادیه های کشوری تولیدکننگدان مرغ و تخم مرغ تنظیم بازار داخلی و مدیریت صادرات را بر عهده گرفته و وزیر جهاد کشاورزی به تدریج اختیارات بیشتری را به این تشکل‌ها واگذار می‌کند.
 
بهزاد نسب خاطرنشان کرد: در ارتباط با گوشت قرمز ما هنوز وارد کننده هستیم ولی تامین بازار به ثبات رسیده است که پیامد آن کنترل و کاهش قیت گوشت قرمز در بازار داخلی است. یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی خودکفایی کشور در تولیدات دامی است که برای این کار برنامه جامعی طراحی شده است و پیش بینی می شود که تا سال آینده نیاز به واردات گوشت قرمز نداتشته باشیم.
 
وی ادامه داد: ما از سال ۱۳۹۹ دام‌های مولد خود را به کشتارگاه فرستادیم که اتفاق بسیار دردناکی بود. لاجرم برای بازسازی نیازهای صنعت دامپروری، ناچار به واردات دام‌های مولد و پایه پروار هستیم و البته اولویت ما واردات دام مولد و دام پایه پروار به جای دام کشتاری است.
 
دستیار و مشاور عالی وزیر بیان کرد: بازار و قیمت گوجه فرنگی با پای کار آمدن صنایع به تعادل رسیدو تمام تولید گوجه فرنگی کشور چه در قالب تازه خوری چه در صنایع جذب شد. بازار محصولات زراعی مانند سیب زمینی و پیاز به ثبات رسیدند و ما دیگر شاهد حیف و میل سرمایه و اموال تولید کنندگان به دلیل نبود بازار نیستیم. البته بخشی از محصول کشاورزی ما در فرایند ضایعات قرار می‌گیرند که برای به حداقل رساندن این ضایعات برنامه‌هایی در دست پیگیری است.
 
وی گفت: دستاورد مهم دیگر وزارت جهاد کشاورزی طی یک سال اخیر این است که با وجود وابستگی ما به واردات در نهاده‌های دامی، در کنار برنامه‌هایی که برای خودکفایی در این زمینه در وزارت جهاد کشاورزی در دست طراحی است، در حال حاضر بازار نهاده‌های دامی و خوراک دام از ثبات نسبی برخوردار است و با اطمینان خاطر می‌توان گفت ذخایر نهاده‌های دامی کشور برای مصرف تا پایان شهریور ماه کاملا تامین شده‌اند و اراده وزارت جهاد کشاورزی بر این است که این ذخایر برای تامین نیاز صنعت تا پایان سال، کاملاً تجهیز شوند.
 
بهزاد نسب ادامه داد: سال ۱۴۰۲ تراز تجاری بخش کشاورزی ۲ میلیارد دلار بهبود، و میزان صادرات محصولات کشاورزی یک میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. وقتی ما صحبت از افزایش یک میلیارد دلاری صادرات در بخش کشاورزی می کنیم باید در نظر داشت که این با صادرات محصولاتی مانند مرغ، تخم مرغ و محصولاتی زراعی و باغی، و در واقع همین محصولات کوچک و خرد محقق شده است و بهبود تراز تجاری در بخش کشاورزی تفاوت بسیار بزرگ و جدی با بهبود تراز تجاری در بخش صنعت و یا تراز تجاری کل کشور دارد.
 
مشاور عالی وزیر تصریح کرد: اعتقاد من بر این است که هر کسی که کرسی ریاست دولت را در آینده نزدیک در اختیار می‌گیرد، سیاست‌های ثبات در تولید، تامین رشد تولید، صادرات محصولات کشاورزی، تولیدات دانش بنیان و مسائل مربوط به ترویج و توسعه سرمایه‌گذاری را در دستور کار قرار خواهد داد. در حال حاضر تحت هدایت محمد علی نیکبخت این اهداف ریل گذاری شده‌اند. و این ریل باید تقویت شده و ادامه پیدا کند کسانی می‌توانند این مسیر را به نحو احسن دنبال کنند که این ریل گذاری را انجام داده اند و عوض کردن این مسیر توفیقی به دنبال نخواهد داشت. بنابراین توصیه اکید من این است که از ظرفیت نیکبخت و تیمی که در کنار وی قرار گرفته‌اند در دولت بعدی استفاده مطلوب شود.
 
 
خبرنگار: شبنم مسعودی

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید