Iranian Agriculture News Agency

با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی محقق شد:

راه‌اندازی سامانه جامع کشاورزی قراردادی

در راستای اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در جهت تامین امنیت غذایی جامعه و باهدف حمایت از تولید داخلی و کشاورزان کشور سامانه جامع کشاورزی قراردادی طراحی و اجرا شد.

راه‌اندازی سامانه جامع کشاورزی قراردادی

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های تولید روستای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر افزود: تا به امروز 280 قرارداد کشت ذرت با کشاورزان استان‌های کرمانشاه، سمنان، اصفهان و قزوین در بستر سامانه جامع کشاورزی قراردادی منعقدشده است.

کاوه حسنی افزود: این سامانه به‌صورت آزمایشی با انعقاد قراردادهای کشت ذرت در سال جاری آغاز به کارکرده است ولی طراحی آن به‌گونه‌ای است که در بستر آن تمام محصولات کشاورزی قابل رصد و پایش باشند. تمام منابع مالی از محل اعتبارات و منابع مالی خود اتحادیه تأمین‌شده است ولی از نظارت سازمان مرکزی تعاون روستایی بهره‌مند شده و سرورهای سامانه در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مستقر است.

وی با اشاره به قرار گرفتن تمام فرایند کشاورزی قراردادی از تأمین بذر، سموم، زیر مغذی و همچنین رصد و پایش مزارع از طریق هوش مصنوعی و سامانه‌های هواشناسی و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیانی در بستر این سامانه گفت: با ثبت این اطلاعات در بستر سامانه جامع کشت قراردادی پیش‌آگاهی‌های لازم ازجمله مخاطرات طبیعی رصد شده توسط امکانات ماهواره‌ای و هوش مصنوعی از قبیل سرمازدگی، سیل، تگرگ و ... در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های تولید بابیان این‌که برای شروع کار سامانه با توجه به محدودیت‌های موجود، سقف قرارداد 15 هزار هکتار از اراضی زیر کشت ذرت در نظر گرفته‌شده است گفت: تمام نهاده‌ها در این سامانه به‌صورت اعتباری و بدون دریافت یک ریال وجه در اختیار کشاورز قرار می‌گیرند و ازآنجاکه بستر تولید برای کشاورز بدون هزینه مالی آماده می‌شود، تمام کشاورزان برای پیوستن به طرح کشاورزی قراردادی رغبت دارند.

 وی تصریح کرد: تأمین نهاده‌های همین ۱۵ هزار هکتار در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار احتیاج داشت و اعتبار موردنیاز برای خرید محصولات نیز در حدود دو همت پیش‌بینی می‌شود.

حسنی ضمن قدردانی از وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان تعاون روستایی گفت: در حدود ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات برای تأمین بخشی از نقدینگی موردنیاز برای خرید نهاده‌ها در اختیار ما قرار گرفت که نیمی از آن طریق بانک کشاورزی و مابقی از محل بانک توسعه تعاون پرداخت و سایر منابع از منابع مالی خود اتحادیه تأمین شد. همچنین کنسرسیومی که برای تأمین نهاده این طرح تشکیل‌شده است، چیزی در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان نهاده مدت‌دار در اختیار این طرح گذاشته است.

 

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید