Iranian Agriculture News Agency

توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با کمک نظام‌های بهره‌برداری

در جلسه امضای تفاهم‌نامه شش‌جانبه ضرورت توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در خصوص ماشین‌ها و صنایع تبدیلی غذایی کشاورزی لزوم بهره‌گیری از نظام‌های تشکلی در توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی مورد تأکید قرار گرفت.

توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با کمک نظام‌های بهره‌برداری

به گزارش خبرنگار ایانا ایوب فصاحت مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی در آیین امضای تفاهم‌نامه چندجانبه در خصوص ماشین‌ها و صنایع تبدیلی غذایی کشاورزی که با حضور نمایندگان سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی، اتاق اصناف کشاورزی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران و موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی برگزار شد، با تأکید بر ضرورت استفاده از تشکل‌ها در مدیریت بخش کشاورزی بیان کرد: ما تا امروز به نظام مکانیزاسیون متناسب با راضی خرد فکر نکرده‌ایم. این از وظایف حوزه وزارتی است و ما بهره‌بردار هستیم.

وی بابیان اینکه مشکل اصلی ما در حوزه دروگرهای کوچک‌مقیاس است گفت: این دروگرها قدرت مانور بالاتری دارند. ما متناسب با این موضوعات پیشنهادات خود را مطرح کنیم و آمادگی داریم که با کمک حوزه دانشگاه و مؤسسات  تحقیقاتی به این نیازها پاسخ داده دهیم.

فصاحت افزود: ما مشکلی درزمینهٔ تأمین اعتبار نداریم و می‌توان هزینه موردنیاز تأمین این ماشین‌آلات را از طریق اتحادیه‌ها و بخش خصوصی تأمین کرد.

 

اعتبار 5 همتی در حوزه توسعه مکانیزاسیون کشاورزی

رسول سلگی، معاون مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کشور و قائم‌مقام مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی و غذایی کشور در این نشست با اشاره به وجود متولی مستقل در حوزه صنایع و مکانیزاسیون در حوزه وزارتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: چیزی در حدود ۵ همت تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون در اختیارداریم و همواره اولویت ما در اعطای تسهیلات، شرکت‌های خدمات مکانیزه و تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری هستند.

وی افزود: در حدود ۳۰ درصد این تسهیلات و منابع در قالب سطح تسهیلاتی به استان‌ها ابلاغ می‌شود  و در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی نیز مبنی بر تبصره ۱۷ ماده ۵۲ ردیف تسهیلاتی، همواره تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری که مجوز صنایع تبدیلی و غذایی داشته باشند در اولویت دریافت تسهیلات در مقایسه با اشخاص حقیقی هستند.

سلگی گفت: چیزی بالغ‌بر ۱۰۰۰ شرکت خدمات فنی مهندسی در کشور در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی فعالیت می‌کنند که جا دارد ساماندهی آن‌ها در قالب اتحادیه‌ای ذیل سازمان تعاون روستایی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

وی با معرفی ظرفیت ایجاد مراکز اسقاط ماشین‌های کشاورزی، مراکز معاینه ماشین‌های کشاورزی و مراکز آموزشی رانندگی ماشین‌های کشاورزی، این حوزه‌ها را فضایی بکر برای ورود تشکل‌ها قلمداد کرد.

 

سند تحول توسعه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی غذایی کشور تا پایان سال ابلاغ می‌شود

معاون مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کشور  بیان کرد: سند تحول توسعه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی غذایی کشور که با همکاری محققین و فرهیختگان دانشگاهی و همکاران در مؤسسات تحقیقاتی وزارت کشاورزی و نیز ستادهای اجرایی نظام‌های بهره‌برداری بر اساس ابلاغ وزیر در حال تنظیم است که امیدواریم تا پایان سال این سند رونمایی و آماده‌شده تا نظام‌های بهره‌برداری بتوانند در قالب این سند کمک دهنده توسعه حوزه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی باشند.

 

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید