Iranian Agriculture News Agency

استفاده از تجربه بخش خصوصی لازمه تحقق قانون توسعه

مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی شباهنگ شهریار ضمن اشاره به دستاوردهای ارزشمند این مجموعه در بخش تعاون، بر لزوم بهره‌مندی دولتمردان از مشاوره تعاونی‌های موفق در تصمیم‌سازی‌های حوزه تعاون تأکید کرد.

استفاده از تجربه بخش خصوصی لازمه تحقق قانون توسعه

قاسم محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: برای توسعه رویکرد تعاون محور و حل مشکلات مردم به‌صورت مشارکت جمعی و استفاده از ظرفیت تعاون، بهتر است نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم گیر از بدنه تعاون حداقل به‌عنوان مشاور استفاده کنند.

وی گفت: تجربه حدود 25 ساله من در حوزه و لمس مشکلات بخش تعاون از نزدیک، مرا به این باور رسانده است که با توجه به اجرای سه دوره قانون توسعه پنجم، ششم و اخیراً هفتم، عدم توجه دولتمردان به ظرفیت‌های بخش تعاون دلیل اصلی ناکامی این بخش است.

محمدی ادامه داد: در بدنه دولت کسانی برای بخش تعاون تصمیم‌گیری و تصمیم سازی می‌کنند که هیچ‌گونه تجربه‌ای در بخش تعاونی‌ها ندارند و یا حداقل از مشورت و تجربه تعاونی‌های موفقی که مشکلات را از نزدیک لمس کردند استفاده‌نشده است.

وی افزود: این موضوع به‌صورت تئوری در هیئت دولت و سایر نهادهای قانون‌گذاری مطرح‌شده و در قالب یک دستورالعمل ابلاغ‌شده‌، درحالی‌که در عمل و در بهره‌برداری نتیجه مطلوبی که مدنظر دولتمردان و اقتصاددانان ما است حاصل نشده است. این نشان می‌دهد که ما از ظرفیت تعاون استفاده مطلوب نمی‌کنیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی شباهنگ شهریار با اشاره به این‌که این شرکت تنها تعاونی عضو اتحادیه بین‌المللی آسیا و اقیانوسیه از ایران است و سازمان توان روستایی نیز در این اتحادیه عضو نیست گفت: این اتحادیه بین‌المللی دو دوره از دوره‌های آموزش خود را در ایران برگزار کردند که یک روز آن به میزبانی شرکت شباهنگ انجام‌شده و از امکانات و دستاوردهای بخش تعاون بازدید و تجربیات این مجموعه به سایر کشورها انتقال پیداکرده است.

وی ادامه داد: این انتظار بیجایی است که چون ما بخش تعاون هستیم حتماً در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های بخش تعاون حضورداشته باشیم. این غلط است چراکه ما به‌هرحال ذینفع هستیم و ذی‌نفعان نمی‌توانند در رأس تصمیم‌گیری‌های کلان کشوری دخالت کنند؛ ولی به‌عنوان یک مشاور یا الگوی موفق، الگویی که با مشکلات به‌راحتی دست‌وپنجه نرم کرده است می‌توانیم در تدوین قوانین و تنظیم دستورالعمل‌ها به دولتمردان یاری رسانده که این بهره‌وری و این استفاده از ظرفیت بخش تعاون به حداکثر خود برسد.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید