Iranian Agriculture News Agency

حبوبات افزایش قیمت نخواهد داشت

رئیس انجمن حبوبات با اشاره به تامین 30 درصد از حبوبات مورد نیاز کشور از طریق واردات، از احتمال کاهش قیمت جهانی حبوبات در سال زراعی جدید خبر داد.

حبوبات افزایش قیمت نخواهد داشت

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس هیات مدیره انجمن حبوبات در نشست خبری که در دفتر این انجمن برگزار شد، با اشاره به مصرف سرانه ۱۰ کیلوگرمی حبوبات در ایران گفت: نیاز کشور به حبوبات، سالانه عددی بین ۹۵۰ هزار تا ۱ میلیون تن است که حدود ۷۰ درصد این میزان در کشور تولید، و ما بقیه ازطریق واردات تامین می شود.

داوود لپه چی با تاکید بر لزوم واردات برای کنترل و ایجاد ثبات بر قیمت این کالا بیان کرد: حدود 70 درصد این میزان واردات حبوبات به کشور، به عدس سبز و نخود سیاه اختصاص دارد.

رئیس هیات مدیره انجمن حبوبات کشور گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۹۹ هزار تن، ۱۴۰۱ حدود ۲۴۳ هزار تن، سال ۱۴۰۲ حدود ۱۸۸ هزار تن و در چهارماهه سال ۱۴۰۳ حدود ۵۰ هزار تن حبوبات وارد کشور شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما در حوزه واردات حبوبات، تأمین ارز است. سال گذشته حبوبات از شمول ارز ترجیحی خارج شد و در حال حاضر ارز واردات این محصولات ارز نیمایی است که این باعث افزایش حدود ۳۰ درصدی هزینه واردات حبوبات شده است ولی از سوی دیگر در سال زراعی پیش رو به دلیل افزایش کشت حبوبات در سطح جهان و کاهش احتمالی قیمت حبوبات، این افزایش نرخ ارز جبران شده، و شاهد افزایش قیمت حبوبات در بازار نخواهیم بود.

لپه چی با تاکید بر این که هر انجمن می تواند به عنوان بازوی دولت، مسئولیت تصدی امور حوزه فعالیت خود را به عهده بگیرد گفت: کشور ما در شرایطی است که در حوزه صادرات و واردات دچار چالش است. در صورتی که دولت مصمم به بهره گیری از ظرفیت تشکل ها باشد، با تامین تسهیلات و امکانات می تواند وظایف تصدی گری خود را واگذار کرده، و وظیفه نظارتی خود را انجام دهد.

 

سید عبدی افتخاری، دبیر انجمن حبوبات در این نشست، دلیل افزایش قیمت این کالا در بازار سال گذشته را انتقال ارز واردات حبوبات از ترجیحی به نیما قلمداد کرد و گفت: افزایش قیمت جهانی این محصولات به دلیل وقوع سیل در کشور هندوستان نیز مزید بر علت شد.

وی با بیان این که تولید سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ حبوبات در کشور حدود ۶۵۰ تا ۶۷۰ هزار تن بوده است، گفت: شرایط کم بارشی در کشور، تاثیر پررنگی در تولید حبوبات نشان نمی دهد و میزان تولید سال ۱۴۰۳ نیز در همین حدود پیش بینی می شود.

افتخاری یادآور شد: حدود ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت حبوبات هستند که غالب آنها به صورت دیم کشت می شوند.

وی افزایش تولید در کشور را از طریق توسعه مکانیزاسیون امکان پذیر دانست و تاکید کرد: افزایش تولید و بهره وری، بدون بهره گیری از دستگاه های مدرن و پیشرفته امکان پذیر نیست و اراضی خرد، و خرده مالکی نیز مانع بزرگی برای توسعه تولید در کشور است.

 

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید