Iranian Agriculture News Agency

لزوم تقویت صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان همدان گفت: تأمین مالی کم کارمزد برای شرکت‌های تعاونی روستایی موجب افزایش تولید و اشتغال‌زایی خواهد شد.

لزوم تقویت صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی

 

محمد سعید خاکسار در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به شعار جهش تولید با مشارکت مردم برای سال 1403 خاطرنشان کرد: در تعاونی‌ها مشارکت مردمی به بالاترین سطح خود رسیده است؛ چراکه تعاونی‌ها متشکل از مردم، شامل روستاییان و کشاورزانی هستند که دست‌به‌دست هم داده و با آورد سرمایه شرکتی را تأسیس کردند و مجموع این شرکت‌ها اتحادیه را تشکیل می‌دهند.

وی با تأکید بر این‌که ۵۰ درصد از اراضی کشاورزی استان همدان تحت پوشش تعاون‌های تولید است گفت: شرکت‌های تعاونی خدماتی مانند نظیر تأمین بذر، کود، بیمه روستایان و عشایر، خدمات فنی، مشاوره و ... را به سهامداران ارائه داده و در کنار آن درآمدی که ین شرکت کسب می‌کند نیز تحت عنوان سود سهام به کشاورزان پرداخت می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان همدان ادامه داد: با توجه به اعتمادی که به تعاونی‌ها وجود دارد دولت چهاردهم با توجه به تورم حاکم بر اقتصاد کشور و باهدف تحقق تولید، نسبت به ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به شرکت‌ها اقدام کنند چراکه حوزه کشاورزی پاسخگوی تسهیلات با کارمزد بالا نیست.

وی همچنین به لزوم فعال شدن صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی در استان‌ها پرداخت و گفت: این صندوق‌ها باید تأمین منابع شوند که بتوانند با افزایش سهام مشکلات تأمین مالی تشکل‌ها را مرتفع سازند.

خاکسار بیان کرد: حمایت از طرح‌های توسعه‌ای تشکل‌ها می‌تواند نقش مؤثری در توسعه و پایداری تولید داشته باشد. به‌عنوان‌مثال ما در اتحادیه استان همدان طرحی تحت عنوان هر شرکت، یک طرح نوآورانه داشتیم که ذیل آن شرکت‌های تعاونی زیرمجموعه اتحادیه می‌توانستند با تکیه‌بر پتانسیل‌های روستای حوزه عمل خود ایده‌های نوآورانه‌ای را معرفی کنند.

وی اضافه کرد: معمولاً شرکت‌ها طرح‌هایی در این زمینه ‌دارند ولی به دلیل عدم تأمین مالی، موفق به اجرای این طرح‌ها نخواهند بود. اگر بتوانند این منابع مالی را از طرق مختلف تأمین کنند، این طرح‌ها منتج به نتیجه شده و تأثیر بالایی در افزایش تولید، اشتغال‌زایی و توفیقات کل شبکه خواهند داشت.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید