Iranian Agriculture News Agency

پیام وزیر جهاد کشاورزی به نهمین اجلاس وزرای کشاورزی کشورهای عضو شانگهای

وزیر جهاد کشاورزی به نهمین اجلاس وزرای کشاورزی کشورهای عضو شانگهای که صبح امروز در آستانه قزاقستان آغاز شد، پیامی صادر کرد.

پیام وزیر جهاد کشاورزی به نهمین اجلاس وزرای کشاورزی کشورهای عضو شانگهای

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی به صورت ویدئوکنفرانسی در این اجلاس حضور یافت و پیام سخنرانی محمدعلی نیکبخت را قرائت کرد.

متن پیام بدین شرح است:

جناب رییس، عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان؛

با عرض سلام از ابراز همدردی و تسلیت شما در خصوص شهادت رئیس‌جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران «جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی» و هیات عالی‌رتبه همراه، تشکر و قدردانی می‌نمایم. بدون شک ملت شریف ایران خدمات ارزشمند ایشان را از یاد نخواهند برد.

در ادامه مایلم تا از طرف خود و به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران مراتب سپاس و قدردانی خود را از دولت قزاقستان به سبب میزبانی و برگزاری شایسته اجلاس وزرای کشاورزی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ابراز نمایم. از حضور در جمع شما خشنودم. همچنین از رؤسای نمایندگی‌ها و اعضای کارگروه دائمی کارشناسان کشورهای عضو در مورد مسایل کشاورزی به ویژه تهیه برنامه توسعه همکاری‌ها در زمینه انتخاب و تولید بذر تشکر و قدردانی می‌نمایم.

عالیجنابان؛

تأمین امنیت غذایی از جمله مهمترین نگرانی‌های بشر در عصر حاضر محسوب می‌شود. پیامدهای تغییرات اقلیم، بروز پاندمی‌ها، تعارض‌ها و مناقشات مانند شرایط مردم مظلوم غزه در فلسطین اشغالی، رشد جمعیت جهانی، وجود برخی موانع تجاری و  سرمایه‌گذاری پایین در بخش کشاورزی و منابع طبیعی از چالش‌های اصلی تهدید کننده امنیت غذایی می‌باشند. این چالش‌ها در حالی وجود دارد که بسیاری از کشورهای عضو از پتانسیل‌های قابل توجهی در زمینه تولید و تجارت محصولات کشاورزی در سطح جهانی برخوردارند و نقش موثری در «ارتقای امنیت غذایی» دارند.

به منظور «ارتقای امنیت غذایی»، «کاهش پیامدهای تغییر اقلیم و سازگاری با این پدیده» و «حفظ منابع طبیعی و تنوع ‌زیستی»، انتقال به سیستم تولید کشاورزی کارآمد، بهره‌ور، باثبات‌، انعطاف‌پذیر و پایدار اجتناب‌ناپذیر است. در این راستا، توسعه همکاری‌ها، انتقال دانش و تبادل تجربیات در زمینه احیا و غنی‌سازی جنگل‌ها، جلوگیری و مقابله با بیابان‌زایی، ایجاد و تقویت سیستم‌های هشدار زودهنگام خطر، تثبیت شن‌های روان و مهار کانون‌های بحرانی و «توسعه کشاورزی هوشمند به اقلیم»، توسط کشورهای عضو همکاری شانگهای اقدامی موثر و مسیری به سوی ارتقای امنیت غذایی خواهد بود.

انتقال و به اشتراک‌گذاری فناوری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم و مشترک در فعالیت‌های کشاورزی، امور زیربنایی تولید و ذخیره‌سازی مواد غذایی و توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری، زمینه‌ساز افزایش تولید محصولات کشاورزی و ارتقای امنیت غذایی در کشورهای عضو می‌باشد.

بدیهی است، سرمایه‌گذاری و طراحی نظام تامین‌ مالی مشترک میان کشورهای عضو در زمینه امور زیربنایی در حوزه آب و خاک کشاورزی، با هدف ارتقای بهره‌وری مصرف آب، هوشمندسازی و دیجیتالی شدن بخش کشاورزی و منابع ‌طبیعی و فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و بهره‌مندی از پهپادها در کنترل، مدیریت و نظارت بر فعالیت‌های بخش کشاورزی، نقش موثری در پیشبرد اهداف امنیت غذایی در کشورهای عضو خواهد داشت.

خانم‌ها و آقایان، وزرای محترم؛

تجارت منصفانه، ابزاری برای تقویت امنیت غذایی و کاهش فشار بر منابع طبیعی پایه است. ایجاد «نظام تجاری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای» با هدف تسهیل و توسعه تجارت محصولات و نهاده‌های کشاورزی به عنوان یک راهبرد اولویت‌دار  می‌تواند در دستور کار قرار گیرد. توجه به نظام تسویه مالی و تجارت با  پول مشترک یا پول‌های ملی، توسعه همکاری‌های گمرکی و قرنطینه‌ای و لجستیکی کشورهای عضو، کاهش موانع تجاری، تدوین نظام تعرفه‌ای ترجیحی مناسب و بنا نهادن استانداردهای تجاری مشترک می‌تواند در طراحی و پیاده‌سازی این نظام مدنظر قرار گیرد.

جمهوری اسلامی ایران می‌تواند صرف‌نظر از نقش خود در «نظام تجاری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای»،  با بهره‌گیری از موقعیت ژئوپلیتیکی از جمله وجود کریدورهای حمل و نقل متنوع، کوتاه و مقرون ‌به‌ صرفه، پیوند دهنده کشورهای عضو با کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز، آسیای جنوبی، حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی باشد.

همچنین با تهیه و تصویب «برنامه توسعه همکاری‌ها در زمینه انتخاب و تولید بذر» اجرایی کردن آن، انتظار می‌رود بهره‌وری کل تولید محصولات کشاورزی بهبود یابد. در این راستا جمهوری اسلامی ایران حمایت خود را از سازوکار اجرایی مورد توافق اعضا اعلام می‌نماید.

جناب رییس، عالیجنابان؛

در پایان به واسطه میزبانی شایسته این نشست، مراتب تشکر خود را ابراز می‌دارم. همچنین از جناب رییس، عالیجنابان و حضار محترم برای تلاش‌های بی‌دریغ جهت توسعه همکاری‌ها در زمینه کشاورزی و امنیت غذایی قدردانی می‌نمایم و امیدوارم به زودی این دیدارها از نزدیک صورت پذیرد.

 

محمد علی نیکبخت

وزیر جهادکشاورزی جمهوری اسلامی ایران

 

 

منتشرکننده خبر:شیما علایی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید