Iranian Agriculture News Agency

در نتیجه پژوهش های محققین موسسه تحقیقات علوم دام محقق شد:

بهبود 2 درصدی عملکرد مزارع مرغ مادر

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم دامی از امکان افزایش 2 درصدی جوجه آوری در مزارع مرغ مادر با بهره گیری از مکمل گیاهی تولید شده در این موسسه خبر داد.

 بهبود 2 درصدی عملکرد مزارع مرغ مادر

هدی جواهری بارفروشی در گفت و گو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: ایده تولید مکمل از مطالعه یک نمونه مکمل وارداتی مدعی استفاده از گیاه خارخاسک در افزایش توان تولید مثلی در خروس شکل گرفت؛ که با مطالعه و تایید عملکرد مثبت این مکمل، ایجاد امکان افزایش تاثیر گذاری آن با افزودن زنجفیل و خرنوب را در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: پس از طی مراحل آزمایشگاهی برای دستیابی به بهترین هم افزایی مواد موثره سه گیاه خارخاسک، زنجفیل و خرنوب، این دستاورد در مزرعه مرغ مادر مورد بهره برداری قرار گرفت و بهبود نتیجه دو درصدی را محقق کرد.

جواهری توضیح داد: در یک مزرعه مرغ مادر ۳۰ هزار قطعه ای، با استفاده ازاین مکمل که روستر بوستر (Rooster Booster) نامیده می شود، در یک دوره ۲۰ هفته ای از هفته 45 تا 65 پرورش، ۷۹ هزار و پانصد قطعه جوجه بیشتر تولید شد که این به معنای تولید 2.65 قطعه جوجه بیشتر به ازای هر مرغ در این دوره پرورش است و معادل ۱/۲ میلیارد تومان سود بیشتر را برای مرغدار محقق می کند.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که کل هزینه خرید و مصرف این مکمل در یک مزرعه ۳۰ هزار قطعه ای برای دوره ۲۰ هفته ای تنها ۴۰ میلیون تومان است.

این عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم دامی با بیان این که در حال حاضر مالکیت ۲۰ درصد از دانش فنی این محصول در اختیار موسسه و ۸۰ درصد آن در اختیار یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد این موسسه است گفت: در حال حاضر این محصول به تولید نیمه صنعتی رسیده و تولید صنعتی آن در صورت تامین امکانات مورد نیاز در دستور کار قرار دارد.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید