Iranian Agriculture News Agency

اما و اگرهای مصرف سالیکورنیا در خوراک دام

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات مدیریت و پرورش موسسه تحقیقات علوم دامی کشور ضمن معرفی گیاه سالیکورنیا به عنوان گیاه شورپسند، مصرف آن به عنوان خوراک دام را حائز محدودیت عنوان کرد.

اما و اگرهای مصرف سالیکورنیا در خوراک دام

 

نادر پاپی در گفت و گو با خبرنگار ایانا با اشاره به مطالعات انجام شده در خصوص استفاده از گیاه سالکورنیا در تغذیه دام و طیور بیان کرد: سالی کورنیا گیاهی وارداتی است که در دنیا با هدف روغن کشی کشت می‌شود و بقایای آن در برخی از کشورها که دچار کمبود خوراک هستند به عنوان خوراک دام استفاده می شود.

 وی افزود: در کشور ما نیز در سال‌های پیش از طرف پژوهشگاه بیوتکنولوژی تحقیقاتی روی این گیاه انجام شده است. مزیت این گیاه این است که قابل کشت در خاک‌های شور و آبیاری با آب شور دریاست و بقایای آن بعد از روغن کشی با در نظر گرفتن محدودیت هایی برای دام قابل استفاده است.

این عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی توضیح داد:این گیاه در واحد سطح، عملکرد بالایی نسبت به گیاه‌های دیگر ندارد. اما از آنجا که ما در کشور در کنار افزایش جمعیت و به تبع آن، افزایش نیاز به خوراک، دچار محدودیت آب و منابع خوراک هستیم، بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده، می توان با در نظر گرفتن ویژگی های این گیاه، پسماند های آن را جایگزین حد اکثر 10 درصد جیره خوراک دام کرد.

وی تاکید کرد: پسماند های ساقه، برگ و ریشه سالیکورنیا می‌تواند جایگزین قسمتی از بخش علوفه‌ای خوراک دام شود. البته هنوز کار تحقیقاتی محکمی که روی مصرف کنجاله این گیاه بعد از روغن کشی برای مصرف در خوراک دام یا طیور انجام نشده است و اگر تحقیقاتی نیز انجام شده منتج به ارائه گزارش نشده هست.

پاپی خاطرنشان کرد:نتیجه تحقیقات روی پسماند های سالکورنیا نشان می‌دهد که این گیاه حاوی بین ۲۰ تا ۴۰ درصد خاکستر است؛ و پروتئینی شامل ۴ تا ۶ درصد دارد. از سوی دیگر بخش عمده این خاکستر از نمک تشکیل شده است که باعث ایجاد محدودیت در مصرف آن می شود.

وی ادامه داد: از آنجا که ما در کشور دچار محدودیت خوراک هستیم، می‌توانیم حداکثر ۱۰ درصد جیره خوراک دامی ها در شرایط نگهداری را به پسماندهای این گیاه اختصاص دهیم. البته این جایگزینی در خوراک دام‌های آبستن یا دام‌های پروتولید توصیه نمی‌شود.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی با بیان این که کشت این گیاه هنوز در کشور توسعه پیدا نکرده است گفت: تولید این گیاه در کشور مراحل آزمایشی را پشت سر می گذارد. برای اختصاص سطح زیر کشت اراضی کشور به این محصول باید مسائل اقتصادی به عنوان گیاهی کم بازده در واحد سطح ولی قابل کشت در اراضی شور ساحلی، و نیز مسائل زیست محیطی به عنوان یک گیاه وارداتی را در نظر بگیریم.

وی یادآور شد: در حال حاضر نمی توان کشت سالیکورنیا را صرفا با هدف تولید خوراک دام توصیه کرد. چرا که مصرف این گیاه به خاطر خاکستر بالا محدودیت دارد؛ انرژی زایی این گیاه کم است و تولید آن در واحد سطح محدود بوده و از نظر اقتصادی به صرفه نیست. ولی به عنوان یک محصول جانبی در کنار روغن کشی در صورتی که بررسی‌های اقتصادی مصرف این پسماندها را در خوراک دام توصیه کند؛ می‌توان به میزان محدود مورد استفاده قرار گیرد.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید