Iranian Agriculture News Agency

ارتقاء بهره وری در حوزه نهاده های خوراک دام با استفاده از ثروتی به نام تریتیکاله

رئیس بخش تحقیقات تغذیه دام و طیور موسسه تحقیقات علوم دامی کشور جایگزینی کشت و مصرف تریتیکاله با جو برای مصرف خوراک دام را یکی از راهکارهای ارتقاء بهره وری در حوزه نهاده های خوراک دانست.

ارتقاء بهره وری در حوزه نهاده های خوراک دام با استفاده از ثروتی به نام تریتیکاله

علیرضا آقاشاهی در گفت و گو با خبرنگار ایانا با اشاره به لزوم به کار گیری راهکارهای ارتقای بهره‌وری در حوزه نهاده‌های خوراک دام گفت: جایگزینی دانه جو در خوراک دام با دانه تریتیکاله یکی از این راهکار هاست.

وی افزود: تریتیکاله از نظر ارزش غذایی بین گندم و جو بوده و کشت آن با بسیاری از اراضی ما، سازگار است. حتی دراراضی که جو کاشت می شود، در صورت کاشت ، تریتیکاله بازده بهتری نسبت به جو دارد. علاوه بر این در مقابل کیفیت آب پایین‌تر نسبت به جو مقاوم‌تر است و بذر این گیاه نیز در کشور وجود دارد.

رئیس بخش تحقیقات تغذیه دام و طیور خاطر نشان کرد: دانه کریتیکاله حدود ۱۲ تا 13 درصد پروتئین دارد که این در حدود 4 درصد بالاتر از درصد پروتئین موجود در جو است. از این رو جایگزینی مصرف این گیاه با جو، می تواند در صرفه جویی استفاده از کنجاله سویا در جیره دام نیزموثر باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر چون میزان نشاسته و انرژی زایی این گیاه و حتی خوش خوراکی آن برای دام در حد جو است، در کنار افزایش میزان تامین سویا از طریق جایگزینی تریتیکاله، امتیازات آن در مقایسه با جو کاهش پیدا نمی کند؛ از این رو جایگزینی تریتیکاله با جو در جیره غذایی دام، منتج به تامین پروتئین، تامین انرژی و همزمان کمک به کاهش وابستگی به کنجاله سویا خواهد بود.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید