Iranian Agriculture News Agency

اسب کاسپین در مسیر ثبت جهانی

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی از تمام دستگاه‌های مرتبط در کشور خواست که همراهی های لازم جهت ثبت جهانی این اسب در حداقل زمان ممکن را انجام داده تا ثبت جهانی این اسب به عنوان یکی از بزرگترین افتخارات برای کشور، ماندگار شود.

اسب کاسپین در مسیر ثبت جهانی

 

به گزارش خبرنگار ایانا، حسن خمیس آبادی، رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، در کنفرانس خبری که با هدف اطلاع رسانی در زمینه ثبت جهانی اسبچه خزر یا اسب کاسپین برگزار شد گفت: این موسسه به عنوان تنها موسسه دولتی که پژوهش و تحقیق در زمینه اصلاح نژاد دام، طیور و حفظ ذخایر ژنتیکی دامی کشور را بر عهده دارد، بر اساس سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی به عنوان وزارت متبوع و همکاری با مرکز اصلاح نژاد دام بر اساس ماده ۱۰ قانون نظام جامع دامپروری و افزایش بهره‌وری، مکلف به حفظ ذخایر ژنتیکی دام طیور و زنبور عسل کشور است.

وی افزود: بر این اساس شناسایی و حفظ ذخایر اسب کاسپین، یکی از وظایف موسسه تحقیقات علوم دامی است؛ که خوشبختانه تا به امروز با وجود مشکلات دامنگیر، در این موسسه پیگیری و انجام شده است.

خمیس آبادی گفت: شناسایی اسب‌های موجود کاسپین، یکی از اقدامات ما در موسسه است که با هماهنگی انجمن حفاظت از اسب کاسپین و همچنین مرکز اصلاح تا به امروز حدود ۳۳۱ رأس اسب از این نژاد ارزشمند شناسایی و شناسنامه آنها از طریق نمونه‌های خون و دی‌ان‌ای استخراج شده است.

وی افزود: خوشبختانه مراحل صدور شناسنامه این اسب‌ها انجام شده و به زودی در اختیار صاحبان آنها قرار خواهد گرفت. رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی خاطرنشان کرد: اسب کاسپین یکی از بزرگترین و مهمترین ذخایر ژنتیکی کشور و خاص کشور ایران است، و در صورتی که زمان را از دست بدهیم، ممکن است سایر کشورها، با توجه به اهمیت اسب کاسپین و استقبال ویژه‌ای که از این اسب در نقش آفرینی‌های اقتصادی و اجتماعی می شود، نسبت به ثبت آن اقدام کنند.

وی خبر داد: خوشبختانه موسسه تحقیقات علوم دامی با همکاری و همراهی انجمن حفاظت از اسب کاسپین و دیگر دستگاه‌های دخیل و دلسوز، اقدامات خوبی را در این راستا آغاز کرده است. خمیس آبادی از تمام دستگاه‌های مرتبط در کشور خواست که همراهی های لازم جهت ثبت جهانی این اسب در حداقل زمان ممکن را انجام داده تا ثبت جهانی این اسب به عنوان یکی از بزرگترین افتخارات برای کشور، ماندگار شود.

 

خطر انقراض در کمین اسب کاسپین ​

محمدجواد دهقان، مدیر عامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین، و نایب رییس انجمن بین المللی اسب کاسپین در این نشست گفت: قبل و بعد از انقلاب ۲۸ راس اسب کاسپین به انگلستان صادر شد و انگلستان پس از تکثیر، این اسب را به کل اروپا، استرالیا و آمریکا منتشر کرد.

وی افزود: خروج این اسب از ایران، راه تحقیقات دنیا روی این اسب را باز کرده است و از سوی دیگر احتمال از بین رفتن این نژاد را به دلیل تمرکز در یک نقطه و درگیری با بیماری های همه گیر ازبین برده است. ازاین رو‌ پخش شدن این گونه در دنیا لزوما اتفاق بدی نیست.

دهقان توضیح داد: تا به امروز ما در ایران ۳۰۰ اسب کاسپین را در سطح بین المللی ثبت کرده ایم که در حال حاضر تعداد اسب های شناسایی شده موجود ما به ۱۰۰ کاهش پیدا کرده است. در حالی که ۳۰ راس خارج شده از کشور، پس از روند تکثیر، به حدود ۲۰۰۰ راس افزایش پیدا کرده اند‌. وی با بیان این که اسب های موجود و زنده دنیا کمتر از۷۰۰ راس در سن زیر ۲۰ سال یا سن تولید هستند گفت: این نژاد در کل دنیا به شدت در معرض خطر انقراض است. اسبهای کاسپین سایر کشورهای دنیا به دلیل جمعیت پایه بسیار کمی که داشتند، دچار همخونی بسیار بالایی شده اند و نیاز به اضافه شدن خون جدید به اسبهای کاسپین خارج از ایران وجود دارد.

دهقان تاکید کرد: اسب کاسپین ارزش اقتصادی بالایی برای صادرات غیر قانونی ندارد. ارزش استخراج یک دقیقه نفت در کشور ما از ارزش اقتصادی کل اسب های کاسپین موجود در دنیا بیشتر است. آنچه اهمیت دارد ارزش هویتی و فرهنگی این اسب برای کشور ماست و نژادی که در ۵ هزار سال تاریخ و تمدن ایران رد پا دارد باید پیش از آن که زمان از دست برود به نام ایران ثبت بین المللی شود.

وی از اقدامات و همکاری وزارت جهاد کشاورزی، به ویژه موسسه تحقیقات علوم دامی در این زمینه قدردانی کرد و گفت: این موسسه به واسطه ماهیت پژوهشی خود، نهایت تلاش را برای حفظ و شناسنامه دار کردن اسب کاسپین کرده است.

 

مسئولیت اجتماعی  بخش خصوصی در حمایت از ثبت جهانی اسب کاسپین

در ادامه این نشست، مهدیار پیرزاده دبیر کمپین ثبت جهانی اسب کاسپین گفت: ثبت جهانی این اسب روندی طولانی دارد و هر چه اجماع نهادها و سازمان های متولی این امر بیشتر باشد، می توان این دوره زمانی را کاهش داد. وی با بیان این که انجمن حفاظت از اسب کاسپین، به هیچ عنوان یک بنگاه اقتصادی نیست، بر لزوم ایجاد کارگروه فرهنگی تجاری اسب کاسپین با هدف جذب بودجه های مسئولیت اجتماعی فعالان بخش خصوصی برای تامین هزینه های بالای ثبت جهانی این اسب تاکید کرد.

 

خبرنگار: شبنم‌مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید